Polskie Radio Dzieciom

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ Gorodenkoff

Rozpoczynając pracę w szkole nauczyciele pamiętają swoje doświadczenia edukacyjne, co nierzadko wpływa na ich metody nauczania. Czasami pragną być tacy, jak nauczyciele których sami podziwiali lub wręcz przeciwnie. Starają się zatrzeć własne niemiłe wspomnienia i edukować w sposób, jakiego nie doświadczyli.

Zanim ktoś zdecyduje się na rozpoczęcie pracy w tym zawodzie, może zadać sobie kilka pytań, których odpowiedzi mogą pomóc w podjęciu decyzji. – Na pewno do najważniejszych pytań należą pytania o moje umiejętności komunikacyjne. To znaczy w jaki sposób ja do innych mówię, jakie oni mi dają informacje zwrotne na ten temat, czy jestem chętnie słuchana, słuchany – powiedziała Magdalena Swat-Pawlicka. Co więcej, oprócz bycia liderem istotne jest posiadanie umiejętności emocjonalnych, związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i reagowaniem na emocje i uczucia innych osób. 

Posłuchaj
59:48 2021_09_02 21_00_11_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 2 września godz. 21:00

W celu dostania się na studia podyplomowe wymagane jest wcześniejsze ukończenie studiów magisterskich II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, którego chcemy uczyć; np. w przypadku polonistów jest to filologia polska. Nietypową szkołą podyplomową jest Szkoła Edukacji, gdzie studenci w pierwszej połowie dnia odbywają praktyki w szkole, a następnie mają zajęcia do 18:00. W trakcie intensywnego roku przyszli nauczyciele nie tylko uczą się jak przeprowadzić lekcję, ale także m.in. co zrobić, żeby uczniowie ich słuchali.

Poprzez obserwację nauczycieli, dzieci lub młodzieży, studenci starają się zatem wyciągnąć wnioski, by wiedzieć co jest skuteczne, a co można zmienić. Następnie, dzięki współpracy z mentorem mają okazję do przetestowania zdobytych umiejętności podczas prowadzenia części lekcji. Przez kolejne 2 lata po studiach absolwenci są objęci programem, który oferuje wsparcie indywidualne, np. porady lub wsparcie grupowe i wymianę swoimi doświadczeniami z innymi.

Jednym z największych wyzwań, z którymi zmagają się zarówno młodzi, jak i doświadczeni nauczyciele to tempo zmian, do których nierzadko trudno się przygotować. Kłopotliwe mogą być także sprzeczne oczekiwania, np. wobec przestrzegania podstawy programowej przy jednoczesnym komunikacie i zachęcaniu do bycia twórczym. Co więcej, rodzice nie zawsze pamiętają, że potrzeby dzieci w zakresie zdobywania wiadomości czy tempa nauczania się różnią.

Niestety wciąż mało się mówi na temat stresu z jakim przychodzi się zmierzyć nauczycielom, a który może prowadzić do wypalenia zawodowego, którego skutkami są m.in. niechęć do przebywania z innymi, migreny oraz brak podejmowania rozmów. Okres pandemii był szczególnie trudny, ale pokazał przy tym jak bardzo ważne jest wsparcie rodziców dla nauczycieli i dzieci. Tak samo istotna jest współpraca między dyrekcją, radą rodziców, a wychowawcą, a także tworzenie klasowej wspólnoty. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Magdalena Swat-Pawlicka i Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
Data emisji: 02.09.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Ciekawe sposoby na czerpanie wiedzy na temat geografii

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2023 09:00
Wiedza z zakresu geografii pozwala dostrzec i określić związki zachodzące w przyrodzie oraz na płaszczyźnie społeczno-ekonomicznej. Swoje umiejętności i zdobyte informacje możemy poszerzać nie tylko w szkole, ale także dzięki samodzielnej nauce przy wykorzystaniu odpowiednich książek. Z racji tego, że dobra pogoda i okres wakacyjny będzie sprzyjał podróżom i poszerzaniu wiedzy geograficznej, w "Strefie rodzica" porozmawialiśmy z prof. Elżbietą Szkurłat, która brała udział w przygotowaniu obecnej podstawy programowej z tego przedmiotu, z redaktorem książek geograficznych, Maciejem Byliniakiem, a także Zbigniewem Lewandowski z Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak szkolne relacje wpływają na uczniów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2021 00:20
Od małego jesteśmy ciekawi świata oraz wyposażeni w umiejętność i chęć uczenia się. Z czasem jednak to zaciekawienie mija, a zapał do chodzenia do szkoły maleje i ustępuje miejsca negatywnym emocjom. Co zatem możemy zrobić, aby dzieci lubiły i chciały do niej chodzić? W "Strefie Rodzica", której gościem była Maria Hawranek, autorka książki "Szkoły, do których chce się chodzić", porozmawialiśmy o relacjach między uczniami i dziećmi, a nauczycielami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rozmowa z nauczycielem chemii o oczekiwaniach na ten rok szkolny

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 10:54
Kiedy po raz pierwszy ogłoszono zamknięcie szkół i rozpoczęcie nauki zdalnej z powodu pandemii, okazało się, że mało kto był na to gotowy. Chociaż na początku przystosowanie się do nowej rzeczywistości, w której głównym narzędziem edukacji stał się internet było trudne, z czasem zaczęliśmy coraz pewniej wykorzystywać nowe technologie. Teraz, kiedy zaczął się nowy rok szkolny pojawia się pytanie, jakie mam wobec niego oczekiwania lub obawy. W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, porozmawialiśmy o tym z Dawidem Łasińskim, nauczycielem chemii znanym w internecie jako Pan Belfer.
rozwiń zwiń