Polskie Radio Dzieciom

Codzienność osób z niepełnosprawnościami?

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2021 11:20
Chociaż w ciągu ostatnich lat zmieniło się wiele w tym, jak postrzegane są osoby z niepełnosprawnością oraz zwiększyło się ich uczestnictwo w życiu publicznym, wciąż czasami nie wiemy, jak mamy zachować się w ich obecności. Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych porozmawialiśmy w "Strefie Rodzica" z Sylwią Zarzycką z Fundacji Między Niebem a Ziemią o tym, z jakimi problemami muszą sobie radzić rodzice dzieci z niepełnosprawnościami oraz w jaki sposób funkcjonują.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Jordi Mora

Jednym z celów fundacji jest zmiana sposobu określania osób niepełnosprawnych na osoby z niepełnosprawnościami, aby podkreślić fakt, że powinny one być traktowane tak, jak każdy inny człowiek. Co prawda, kiedyś osoby z niepełnosprawnościami były wykluczone z życia społecznego, dzisiaj natomiast to się zmienia, m.in. dzięki mediom społecznościowym i szkołom integracyjnym. Jednak pomimo tego, zdarzają się nieprzyjemne sytuacje, takie jak ciekawskie spojrzenia czy pokazywanie palcami.

- Ja w ogóle myślę, że ludzie nie wiedzą, nie potrafią się zachować, jak widzą człowieka, który wygląda inaczej, albo jest na wózku, albo ma jakąś niepełnosprawność w ciele, np. spastyczność, nie rusza rękami, jest sparaliżowany. My po prostu nie potrafimy się w tym odnaleźć. Czasami ludzie się boją, "A, podejdę, może powiem coś, co tę osobę urazi". Nie wiedzą w ogóle jak się zachować, jak się odezwać. – skomentowała Sylwia Zarzycka

Posłuchaj
58:59 2021_12_02 21_00_50_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 2 grudnia godz. 21:00

Osoby z niepełnosprawnościami chcą, by traktować ich normlanie i w rzeczywistości są bardziej przygotowane do spotkań ze zdrowymi ludźmi i rozmowy na temat ich niepełnosprawności, ponieważ dla nich jest to codzienność. W związku z tym kluczowe jest uświadamianie społeczne, aby w obecności osób z niepełnosprawnościami móc zachowywać się naturalnie. Dobrym sposobem na to jest oswajanie dzieci z tematem niepełnosprawności już od najmłodszych lat, np. poprzez szkoły integracyjne, dzięki którym zaciera się różnica między osobami z niepełnosprawnościami, a zdrowymi. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Joanna Ficińska
Gość: Sylwia Zarzycka / Fundacja Między Niebem a Ziemią
Data emisji: 2.12.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Dziecięce poczucie własnej wartości. Jak je zbudować?

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 15:12
Wielu ludzi zmaga się z niskim poczuciem własnej wartości. Co więcej, często zdanie innych osób na nasz temat sprawia, że nasza wiara w siebie maleje, nawet jeśli się z nim nie zgadzamy. Im dłużej żyjemy w takim przekonaniu, tym więcej pracy musimy później włożyć w podbudowanie samooceny i wiarę w swoje umiejętności i możliwości. Chcąc zadbać o poczucie wartości dzieci i ich rodziców powstała książka "Jesteś ważny, Pinku!", o której w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" opowiedziała jej współautorka, Urszula Młodnicka-Kornaś.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Migane Wiersze". Nauczmy się świata ciszy - rozmowa z Olgą Bończyk

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2021 13:51
Czy poezję dla dzieci można atrakcyjnie przedstawić używając gestów i mimiki, systemem znaków umownych, tak,  żeby poznały je osoby głuche? Tego zadania po raz kolejny podjęli się twórcy projektu "Migane wiersze", który w tym roku ma swoją drugą odsłonę. Wybitni aktorzy między innymi Piotr Fronczewski, Krzysztof Tyniec, Anna Dymna, Jarosław Boberek użyczyli swoich głosów czytając poezję na głos, a wiersze na język migowy tłumaczyła Marta Abramczyk.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Integracja sensoryczna. Jak sprawdzić czy moje dziecko ma z nią problem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 13:52
Kiedyś zburzenia integracji sensorycznej były diagnozowane w wieku szkolnym, natomiast obecnie dzieje się to już dużo wcześniej. Wynika to m.in. ze wzrostu świadomości na temat tego rodzaju zaburzeń oraz zwracania większej uwagi w przedszkolach czy żłobkach na pewne zachowania mogące o nich świadczyć. Z uwagi na fakt, że z zaburzeń integracji sensorycznej się nie wyrasta, jeśli dziecko nie przejdzie odpowiedniej terapii, trudności będą występowały także w dorosłym życiu. O zaburzeniach integracji sensorycznej opowiedziała w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Ola Charęzińska, terapeutka integracji sensorycznej oraz autorka zajęć sensorycznych.
rozwiń zwiń