Polskie Radio Dzieciom

Mediacje rówieśnicze i szkolne. "Mediacja to tak naprawdę rozmowa"

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2024 23:45
- Dzięki mediacjom rówieśniczym uczniowie uczą się bardzo wielu kompetencji emocjonalno-społecznych, między innymi rozwiązywania konfliktów, ale także wyrażania swoich potrzeb, stawiania granic, ale i szanowania granic innych, wyrażania emocji i rozmawiania o nich - mówiła w Polskim Radiu Dzieciom Paulina Janikowska-Mizera, radca prawny i mediator.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock / Inside Creative Hous

Konflikty w szkole zdarzają się i będą zdarzały zawsze. Od nauczyciela, z racji wykonywanego zawodu, oczekuje się często ingerencji w sytuacje konfliktowe, przyjęcia roli "sędziego".

Jednak przyjęcie takiego modelu może spowodować brak rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów u uczniów, którzy zamiast szukać drogi porozumienia, odwołują się od razu do autorytetu nauczyciela. To jest jeden z powodów, dla którego coraz więcej szkół interesuje się innym podejściem do rozwiązywania konfliktów między uczniami. Zamiast obarczać nauczyciela rolą arbitra, woli wspierać uczniów w samodzielnym dojściu do porozumienia.

Paulina Janikowska-Mizera mówiła o istocie mediacji. - Dla mnie mediacja to rozmowa dwóch skonfliktowanych stron przy udziale mediatora, którym jest specjalista od komunikacji, ktoś, kto wie, jak tę rozmowę poprowadzić, żeby strony chciały wspólnie zaatakować problem, z którym przychodzą, a nie siebie nawzajem - zaznaczyła.  

Posłuchaj
54:29 Radio_Dzieciom 2024_09_21-22-06-07.mp3 Paulina Janikowska-Mizera o mediacjach rówieśniczych i szkolnych (Strefa rodzica)

Ekspertka podkreślała także różnice pomiędzy mediacjami rówieśniczymi a szkolnymi. - Mediacje rówieśnicze, to takie mediacje, które dotyczą uczniów danej placówki, charakterystyczne jest dla nich to, że zarówno stronami, jak i mediatorami są uczniowie. Natomiast mediacje szkolne dotyczą całego środowiska szkolnego, mogą być np. między dyrekcją a nauczycielem, ale także między nauczycielem a uczniem. Mediatorem też jest dorosły - zauważyła.

Czytaj więcej:

*** 

Audycja: Strefa rodzica
Audycję przygotowała i prowadziła: Marta Powałowska
Gość: Paulina Janikowska-Mizera - rodzic, radca prawny, mediator i trener
Data emisji: 21.09.2024
Godzina emisji: 21:00

Więcej na platformie podcasty.polskierdio.pl. w zakładce "Strefa rodzica - Rozmowy z ekspertami".

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki.
Stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.  

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali!


Zobacz także
Czytaj także

Odpowiedzialność społeczna wobec dzieci. Współczesne wyzwania dla rodziców

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2024 23:55
W dzisiejszych czasach, odpowiedzialność społeczna wobec dzieci staje się tematem coraz częściej dyskutowanym. W audycji "Strefa Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom wraz z psycholożką i psychoterapeutką Joanną Flis, rozmawialiśmy  socjalizacji dzieci, ich miejscu w społeczeństwie oraz wyzwaniach, przed którymi stają współcześni rodzice. Zapraszamy!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wybór od którego wiele zależy. "Świetnie dobrany plecak będzie towarzyszył dziecku cały rok"

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2024 23:45
- Młodsze dzieci, pierwszoklasiści, powinny zdecydowanie nosić tornister. Jest on bardziej twardy, usztywniony w plecach, ma także usztywnioną komorę, po otwarciu jest bardziej przestronny. Rzeczy, które znajdują się w tornistrze, książki, piórnik, jedzenie, są bardziej widoczne i lepiej dostępne - mówiła w Polskim Radiu Dzieciom dr n. med. Elżbieta Binek, fizjoterapeutka dziecięca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak rozmawiać z dziećmi o ekologii. "Dawanie przykładu od najmłodszych lat"

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2024 23:35
- Można zacząć od opiekowania się, hodowania roślinek, potem można zająć się jakimś zwierzątkiem domowym. To działania, które są jak najbardziej pożądane, bo od najmłodszych lat uczymy dziecko odpowiedzialności za otaczające nas organizmy - mówiła w Polskim Radiu Dzieciom dr Lena Tkaczyk (Fundacja Nasza Ziemia).
rozwiń zwiń