Poznaliśmy nowe cząstki - pentakwarki

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2015 23:22
Pentakwarki - to nowy rodzaj cząstek odkrytych przez fizyków. Zaobserwowano je w Wielkim Zderzaczu Hadronów w Szwajcarii.
  • Nowe cząstki subatomowe - pentakwarki / R. Motriuk / 0'45''
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Nazwa pentakwark oznacza, że w takiej cząstce jest pięć kwarków - elementów, z których składają się protony czy neutrony. Kwarki są znane naukowcom od dawna, ale pentakwarki odkryto dopiero teraz, choć ich istnienie postulowano już w latach 60.

Pentakwarki to innymi słowy nowy rodzaj połączenia kwarków, którego do tej pory jeszcze nigdy nikt nie widział. Fizycy mówią, że dzięki temu odkryciu będą lepiej wiedzieli, jak i z czego składa się zwykła, znana nam materia.

Pięknu naukowemu towarzyszy piękno literackie - części składowe nowych cząstek mają swe osobliwe nazwy - są to dwa kwarki górne, jeden dolny, jeden powabny i jeden antypowabny.

(IAR)

Zobacz więcej na temat: fizyka NAUKA

Polski akcelerator prawie gotowy!

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2015 19:00
Synchrotron, czyli serce powstającego w Krakowie Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego Solaris, przykryły betonowe płyty. Oznacza to, że jego budowa dobiega końca.

Nowe zderzenia w Zderzaczu Hadronów

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2015 19:00
Koniec testów - wreszcie praca na serio. Pierwsze zderzenia i pierwsze dane. Dziś, po długiej przerwie, oficjalnie uruchomiono Wielki Zderzacz Hadronów, czyli europejski akcelerator cząstek.

Pięć nowych supermasywnych czarnych dziur

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2015 19:00
Astronomowie odkryli pięć gigantycznych, tak zwanych supermasywnych czarnych dziur. Znajdują się one w centrach pięciu różnych galaktyk. Te czarne dziury są tak ogromne, że naukowcy nie do końca wiedzą jak je opisywać.