Jak donosi „American Journal of Public Health”, wczesne zdolności w zakresie funkcjonowania społecznego pozwalają przewidzieć jakość dorosłego życia.
Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Pensylwania (USA) przekonują, że przedszkolaki, które lepiej porozumiewają się ze swoimi kolegami z grupy, częściej kończą studia. Rzadziej także angażują się w działalność przestępczą niż ich rówieśnicy o gorszych wynikach na skali umiejętności społecznych.
W badaniu uczestniczyło niemal 800 osób. Procedura trwała dwie dekady. Analizę rozpoczęto w przedszkolu: zebrano od wychowawców informacje na temat ich funkcjonowania społecznego i zdolności interpersonalnych przedszkolaków. Po upływie 20 lat oceniono, jak dobrze poradzili sobie oni w życiu na gruncie pięciu obszarów: wykształcenia, pracy zarobkowej, zapotrzebowania na pomoc społeczną, skłonności do stosowania używek i popełniania czynów karalnych oraz ogólnej kondycji psychicznej.
Wyniki były zaskakująco jednoznaczne: okazało się, że im wyższe kompetencje społeczne w przedszkolu, tym większe sukcesy w późniejszym życiu. Każdy dodatkowy punkt na skali zdolności interpersonalnych dwukrotnie zwiększał szansę badanych na ukończenie studiów, a o 46 proc. podnosił u nich prawdopodobieństwo znalezienia dobrze płatnej pracy. Z kolei każdy punkt mniej powodował, że ryzyko zaangażowania się w działalność przestępczą rosło u badanych o 67 proc.
Najprawdopodobniej umiejętność dogadania się z kolegami w przedszkolu zwiastuje zdolności kierowania własnym życiem i nawigowania w otaczającym ich środowisku. Wyrównywanie szans u dzieci powinno zatem rozpoczynac się na tym wczensym etpaie - sugerują badacze.
(ew/PAP/Washington Post)