Nauka

Na ratunek starożytnemu miastu

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2008 08:40
Greckie miasto Assos nad Morzem Egejskim, obecnie Behramkale w Turcji, ma bardzo barwną historię. Przez pewien czas rządzil nim nawet znany filozof Hermiasz.


Greckie miasto Assos nad Morzem Egejskim, obecnie Behramkale w Turcji, ma bardzo barwną historię. Przez pewien czas rządził nim filozof i uczeń Platona, Hermiasz, jeden z nielicznych filozofów-władców miast w starożytności. Historia zapamiętała go pochlebnie, głownie dzięki pochwałom jego przyjaciela, Arystotelesa. Tureccy archeolodzy postanowili ratować  znajdujące się w bardzo złym stanie zabytki Assos. Na początek zostanie odnowiona świątynia bogini Ateny.

 Miasto znajduje się w południowej części półwyspu Biga, znanym w starożytności jako Troada. To historyczna kraina, która znajduje się w północno-zachodniej części Azji Mniejszej i przylega do Dardaneli. Geograficzne umiejscowienie Assos u południowo-zachodniego krańca Troady czyniło z tego miasta kluczowy port w regionie.


Assos zostało założone przez kolonistów przybyłych z greckiej wyspy Lesbos, z miasta Methymna. Na wzgórzu górującym nad miastem zbudowano dorycką świątynie Ateny. Powstała ona w VI w. p.n.e.  Jej architektura , jak większość świątyń greckich w tym czasie, utrzymana jest w późno archaicznej stylistyce. Do dziś, wrażenie robi grecka brama umieszczona na północno-zachodnim krańcu ruin dawnego miasta, odznaczająca się masywnymi kolumnami.  Jednakże pierwsze istotne wydarzenie historyczne związane z Assos miało miejsce w IV w. p.n.e. W tamtych czasach cała Azja Mniejsza znajdowała się pod panowaniem Persów, którzy ciężką ręką sprawowali władzę nad regionem. Jeden ze zbuntowanych satrapów, tj. perskich gubernatorów, Ariobarzanes, w 366 r. p.n.e. nieskutecznie bronił się w Assos przed perskimi wojskami.

Następnie miasto dostało się pod wpływy tyrana pobliskiego Atarneus, Eubulosa, byłego bankiera z Bitynii. Okres swojego rozkwitu przeżywało za panowania tyrana Hermiasza z Atarneus, który rozpoczął swoją karierę jako niewolnik Eubulosa. Po latach uzyskał w końcu wolność, a na dodatek ok. 350 r. p.n.e. objął po swoim panu Eubulosie władzę w mieście. Dzięki swoim zdolnościom politycznym zdołał objąć swoim panowaniem także inne sąsiednie miasta, w tym także i Assos. W czasie swojej młodości Hermiasz studiował filozofię w Akademii Platona, gdzie po raz pierwszy spotkał Arystotelesa, najsłynniejszego z uczniów Platona. Hermiasz jest także przez starożytnych wymieniany jako jeden z filozofów, który w praktyce stosował nauki Platona zarządzając swoim miastem. Po objęciu panowania nad Assos, zachęcał Arystotelesa do przybycia do miasta. Słynny filozof przyjął zaproszenie i w 347 r. p.n.e. przybył do miasta wraz z innym uczniem Platona, Ksenokratesem. Arystoteles założył tutaj pierwszą szkołę filozoficzną i ożenił się z siostrzenicą Hermiasza, Pytią.

 

''Arystoteles przebywał w Assos w 347 roku p.n.e. Źr. Wikipedia

Niestety ta „platońska” idylla nie trwała długo. Hermiasz sprzymierzył się z Filipem II, królem Macedonii i wrogiem Persów. Ok. 345 r. p.n.e. król perski Artakserkses III wysłał armię pod wodzą Memnona z Rodos, słynnego greckiego najemnika, by odbił zbuntowane miasta na wybrzeżu Azji Mniejszej. Greckiemu wodzowi zależało na odniesieniu spektakularnego sukcesu, gdyż dopiero niedawno odzyskał łaski potężnego władcy Persji po tym, jak przed laty służył buntownikowi Ariobarzanesowi. Memnon zwabił podstępem Hermiasza do swojego obozu, pod pozorem rozejmu. Tam jednak Hermiasz został pojmany i odesłany do stolicy Persji, Suzy, gdzie poddano go torturom, w celu wydobycia zeń informacji o planowanej przez Filipa II inwazji na Persję. W ten sposób król-filozof stał się ofiarą wielkiej polityki. Umierając, Hermiasz powiedział, że nie uczynił niczego niegodnego filozofii.

 

Niedługo Persowie cieszyli się sukcesami w Azji Mniejszej. Zostali oni usunięci z miasta przez syna Filipa II, Aleksandra Wielkiego, który w 334 r. p.n.e. rozpoczynał swoje podboje. Po śmierci Aleksandra miasto, jak i cały region, przechodziło z rąk do rąk, by w końcu w roku 241 p.n.e. dostać się na dłuższy czas pod panowanie władców Pergamonu, najpotężniejszego państwa hellenistycznego w zachodniej części Azji Mniejszej. Pergamończycy zmienili nazwę miasta na Apollonia. W 133 r. p.n.e. Assos, jak i reszta państwa pergamońskiego została zapisana Rzymianom przez ostatniego króla Pergamonu, Attalosa III. W czasie swojej działalności misjonarskiej w latach 53-57 n.e. zawitał do Assos św. Paweł. Także w późnej starożytności Assos/Apollonia było istotnym portem w regionie. Do 1306 r. miasto pozostawało pod kontrolą Bizantyjczyków, kiedy to dostało się w ręce tureckie. Potem miasto zupełnie straciło na znaczeniu i zamieniło się w niewielką wioskę, którą pozostało do dzisiaj.

Pierwsze wykopaliska na terenie tego starożytnego miasta były podjęte przez Instytut Archeologiczny Ameryki (AIA) w latach 1881-83. „Instytut ma silne więzi emocjonalne ze świątynią” - powiedział Nurettin Arslan, obecny kierownik wykopalisk w Assos, z Departamentu Archeologii Uniwersytetu Onsekiza Marta w Çanakkale. Jego zdaniem najważniejsze starożytne budowle zostały odsłonięte w czasie tamtych wykopalisk, ale uległy one zniszczeniom na przestrzeni lat, gdyż nie zostały odpowiednio zabezpieczone. Odsłonięta w czasie tamtych prac archeologicznych świątynia Ateny pochodzi z okresu ok. 540-530 p.n.e.

Drugie wykopaliska na tym stanowisku rozpoczęły się prawie 100 lat później i były prowadzone aż do 2005 roku przez profesora Ümita Serdaroğlu. Od roku 2006 prowadzi je wspomniany dr Arslan. Niektóre kamienie i rzeźby ze świątyni zostały sto lat temu oddane do Francji, jako prezent tureckiego sułtana Mahometa II. Stąd obecnie oryginalne fragmenty budowli są wystawione w Luwrze, a także w Istambulskim Muzeum Archeologicznym oraz Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie. Nie jest to niezwykła praktyka, niewiele starożytnych zabytków znajduje się bowiem w miejscach swojego pochodzenia. Tak samo jak w przypadku świątyni Ateny z Assos rozproszone są po muzeach całego świata.

Dzięki nowemu projektowi badawczemu świątynia w Assos ma szanse odzyskać swój starożytny wygląd, bowiem kopie rozproszonych zabytków pochodzących z Assos mają zostać umieszczone w ich oryginalnym miejscu pochodzenia. Zespół konserwatorów współpracujący z drem Arslanem ma zamiar wykonać kopie tych kamieni i umieścić je na miejscu ich oryginalnego pochodzenia w czasie prac restauracyjnych. Jak dodaje Arslan, celem projektu jest zabezpieczenie oryginalnej budowli świątyni przez zastosowanie naturalnych materiałów. Nad konserwacją będzie pracował 30-osobowy zespół archeologów, antropologów, epigrafików i architektów z Niemiec, Australii, Iranu i Turcji. Prace rozpoczną się w Lipcu z budżetem 120 tys. dolarów i będą wspierane przez Ministerstwo Kultury i Turystyki Turcji i Instytut Archeologiczny Ameryki.


Tytus  Mikołajczak

[na podstawie Turkish Daily News]

Czytaj także

Z szamanami na Syberii

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2008 11:56
Szamanizm może przejawiać się w różnych kontekstach - mówi dr Andrzej Rozwadowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Spojrzeć Tutowi w DNA

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2010 03:38
O przyszłości współpracy archeologów i genetyków mówi Albert Zink, członek grupy naukowców, którzy jako pierwsi przebadali DNA Tutenchamona.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prusowie w Malborku

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2010 10:41
Pochodzące z XII-XV wieku zabawki, broń, naczynia itp. będzie można zobaczyć na wystawie poświęconej Prusom - ludowi zamieszkującemu dzisiejsze Powiśle w momencie zajęcia go przez Krzyżaków. Ekspozycja zostanie otwarta we wtorek w Muzeum Zamkowym w Malborku.
rozwiń zwiń