Nauka

Szarości widzą tylko kobiety

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2011 08:00
Męski świat jest za to czarno-biały – wynika z badań psychologów z z University of Warwick. Sprzyja to szybszemu podejmowaniu decyzji, chociaż nie zawsze słusznych.
Asertywność
AsertywnośćFoto: Glow Images/East News

Jeśli chodzi o osąd rzeczywistości, mężczyźni dokonują go najczęściej w kategoriach dwuwrtościowych – widzą wszystko w przysłowiowej czerni i bieli. Tymczasem kobiety w swoich wyborach i decyzjach są bardziej podatne na dostrzeganie odcieni szarości. Dowodów na to dostarczył eksperyment przeprowadzony przez psychologów, opisany w "Archives of Sexual Behavior"

Naukowcy pokazali stu trzynastu osobom pięćdziesiąt obiektów, pytając każdego uczestnika, czy dana rzecz pasuje w pełni, częściowo czy też w ogóle nie pasuje do wskazanych kategorii. Przykładowe pytania brzmiały: czy farba to narzędzie? Czy pomidor jest owocem? Aby utrudnić zadanie i uczynić wyniki ciekawszymi, pytano o takie obiekty, których kategoryzacja nie jest oczywista - przynajmniej w pierwszej chwili.

W trakcie badania okazało się, że mężczyźni częściej kategoryzują przedmioty zdecydowanie, mówiąc na przykład, że pomidor jest (albo zdecydowanie nie jest) owocem. Kobiety najczęściej zaliczały przedmioty do różnych kategorii z mniejszą stanowczością, twierdząc np. że farba to "coś w rodzaju" narzędzia. W swoich odpowiedziach zwracały uwagę na niuanse. W porównaniu z mężczyznami o 23 proc. częściej przyporządkowywały obiekty do kategorii "częściowej".

Zaobserwowane różnice w postrzeganiu świata są zbieże ze stereotypami płciowymi.  - To, że stwierdziliśmy wyraźną różnicę w tym, jak przedstawiciele obu płci dokonują kategoryzacji nie znaczy, że jedna z ich metod jest lepsza od drugiej – zastrzega się psycholog z University of Warwick, dr Zachary Estes. Każda z metod może mieć praktyczne znaczenie, na przykład kiedy dana osoba jest lekarzem. - Owszem, mężczyźni-lekarze szybko i z przekonaniem postawią diagnozę na podstawie zaledwie kilku objawów – mówi Estes. - Ale choć oznacza to korzyść wczesnej diagnozy, to jednocześnie niesie spore ryzyko, jeśli diagnoza okaże się błędna. W wielu przypadkach bardziej otwarte podejście do kategoryzacji albo diagnozowania bywa bardziej skuteczne.

Doktor House byłby pewnie odmiennego zdania.

(ew/pap)

Zobacz więcej na temat: house owoce psychologia
Czytaj także

Po czym poznać że rozmówca podjął decyzję

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2010 17:45
Moment, kiedy decyzja zapada, znajduje odzwierciedlenie w ludzkich oczach. Źrenice wtedy rozszerzają się - wynika z badań zespołu z Melbourne.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Słuchaj głosu serca i... zaufaj rozumowi!

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2011 12:30
Gdy trudno nam podjąć decyzję, zamiast racjonalnymi argumentami, kierujemy się intuicją. Naukowcy ostrzegają jednak, że nie każdemu "serce" dobrze podpowiada.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pocałunek: dwa różne cele w jednym wydarzeniu

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2011 00:03
Wydawałoby się, że nie ma nic bardziej harmonijnego niż spotkanie dwóch ust. Okazuje się, że męska intertretacja tego wydarzenia jest zupełnie inna od damskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kobiety żałują dłużej

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2011 23:00
Zwłaszcza jeśli chodzi o miłosne niepowodzenia – informują naukowcy. Mężczyźni, jeśli czegoś żałują to najczęściej straconej kariery.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Swój sukces nosimy w głowie

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2011 11:14
Należy wyzbyć się przekonań typu "i tak się nie uda" czy "to ponad moje siły" – radzi Olga Kozierowska, autorka książki "Sukces pisany szminką".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy imię decyduje o losie? Naukowcy sprawdzają

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2011 04:00
Horoskopy i wróżki od dawna przekonują nas, że imię ma znaczenie. Naukowcy postanowili to sprawdzić. Wyniki badań publikuje „ Psychological Science”.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Smak wina nie zależy od ceny

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2011 05:00
Drogie wino wcale nie jest lepsze od taniego - wykazały badania Richarda Wisemana, psychologa z Hertfordshire University. Jego zdaniem, na ocenę wina wpływa głównie cena, a nie smak.
rozwiń zwiń