Nauka

Nexus One - supertelefon od Google

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2010 09:52
Google z wielką determinacją rusza na podbój mobilnego internetu.

Google zaprezentowało telefonu Nexus One. Eksperci komentują, że Google z wielką determinacją rusza na podbój rynku reklamy w mobilnym internecie. W dniu premiery Nexusa koncern ogłosił również, że wprowadza nową formę rozliczeń reklamy w smartfonach: pay per call, czyli "zapłać za telefon od swojego klienta".

Nowy produkt koncernu z Mountain View oficjalnie pokazano na konferencji w głównej siedzibie firmy w Kalifornii. Google zapowiada, że Nexus One to dopiero początek: zamierza wypuścić na rynek kolejne mobilne urządzenia. Sprzedaż będzie odbywać się m.in. na specjalnej stronie internetowej

Powiedz coś Nexusowi

Nexus One to cieniutki smartfon z dotykowym ekranem, producentem i projektantem jest tajwańska firma HTC. System operacyjny to oczywiście Android 2.1 (Eclair), duma i dzieło Google. Telefon ma duży dotykowy ekran (jednak nie multidotykowy) z dobrym kontrastem. Pracuje na procesorze 1-gigahercowym Qualcomm. Oprogramowanie umożliwia m.in. obsługiwanie nawigacji GPS głosem oraz przekształcanie mowy na tekst.

Sprzedaż rusza na stronie Google

Nexus One sprzedawany będzie za pośrednictwem strony Google bez simlocka a także u operatorów. Na początku będzie dostępny w sieci  T-mobile m.in. w Stanach Zjednoczonych,  potem także w ofercie Vodafone w Europie i Verizon w Stanach Zjednoczonych. W Polsce na razie nie jest dostępny. Cena bezpośrednio od Google to 530 dolarów, a w umowie z T-Mobile – 179 dolarów.

 Telefon, który „przesunął granice”

Mario Queiroz, wiceprezes Google ds. zarządzania produktami stwierdził na konferencji, że Nexus One to nowy etap w ewolucji Androida. Przypomniał, że pierwszym telefonem z platformą Android był G1, dystrybuowany przez operatora T-Mobile. Obecnie system ten obecny jest w ponad 20 modelach telefonów, dostępnych u 59 sieciach komórkowych w 48 krajach. 

- Zobaczycie, że Nexus One przesuwa granice tego, co jest możliwe dziś na telefonie komórkowym – zapewniał Peter Chou, szef HTC, producenta Nexusa.

Wyścig po zyski z reklam w mobilnym Internecie

Nowy smartfon Google postrzegany jest przez ekspertów jako odpowiedź na zmieniające się trendy użytkowania Internetu: coraz więcej osób korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych, a nie na komputerach stacjonarnych. Google, który czerpie olbrzymie zyski z reklam powiązanych z wynikami wyszukiwania, zamierza być istotnym graczem także na rynku reklamy mobilnego Internetu. 

Google wprowadza „pay per call” nowe „pay per click”

Google ogłosił także 5 stycznia, że wprowadza nowy rodzaj rozliczania reklam na telefon komórkowy, "pay per call". To wariacja wcześniejszej usługi „kliknij aby połączyć”, która  umożliwiała użytkownikom nawiązanie bezpośredniego połączenia z firmowym numerem telefonu. Teraz jeśli klient kliknie na numer telefonu umieszczony w reklamie w telefonie, od reklamodawcy zostanie pobrana opłata.

Usługa będzie działała podobnie jak popularna usługa „pay per click”, dochody z której stanowią sporą część dochodów firmy Google.

Google ma olbrzymią konkurencję

Dopiero w dniu  konferencji 5 stycznia Google oficjalnie przyznał, że telefony trafiły  w połowie grudnia do testowania do niektórych osób z branży. Proszono je o zachowanie sekretu do ostatniego momentu. Niektórzy testujący nie mogli się jednak oprzeć wrażeniu, że olbrzymią inspiracją dla Google był telefon Apple. „Telefon Google niewiele różni się od iPhone’a. To klon iPhone’a na Androidzie” – napisał jeden z blogerów Fred Wilson z Union Square Ventures.

Firma analityczna Gartner szacuje, że na telefony z systemem Android przypada obecnie 3,5 proc. globalnego rynku smartfonów.  Dla porównania do Nokii należy 39 procent, a do Apple – 17 procent udziału w rynku.

ag, BBC/thenextweb.com

Czytaj także

Włoska literatura zagości w sieci

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2010 14:03
Zbiory dwóch włoskich państwowych bibliotek będą dostępne w Internecie. Rząd w Rzymie podpisał umowę z Google.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Być albo nie być... w Chinach

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2010 04:54
Google chce wycofać sie z Chin. Biznes czy polityka?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Buzz do bani

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2010 10:44
Serwis społecznościowy Google Buzz poważnie narusza prywatność,
rozwiń zwiń
Czytaj także

KE chce wyjaśnień od Google'a. Będzie śledztwo?

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2010 14:32
Komisja Europejska oznajmiła w środę, że poprosiła koncern Google, właściciela wyszukiwarki internetowej, o skomentowanie skarg złożonych wobec niego przez trzech przedstawicieli konkurencji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Groźne błędy w Firefoksie, konieczna aktualizacja

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2010 11:40
Mozilla przyznała się do groźnych błędów w Firefoxie 3.6. Jest już niezbędna łatka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Będą tańsze rozmowy telefoniczne za granicą

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2010 14:39
Od pierwszego lipca powinniśmy zapłacić mniej za połączenia w roamingu, wykonywane i odbierane na terenie Unii Europejskiej - informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej. O wprowadzeniu nowych, niższych taryf zdecydowała w rozporządzeniu Komisja Europejska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Google wygrywa proces ws. łamania praw autorskich

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2010 17:45
Internetowy gigant Google wygrał sprawę dotyczącą rzekomego łamania praw autorskich. Skarżącą stroną była firma Viacom, potentat w dziedzinie rozrywki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Telewizja przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2010 22:05
Nowa, interaktywna telewizja na życzenie ma stanowić połączenie internetu i tradycyjnej technologii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niebezpieczne e-maile BlackBerry

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2010 13:18
Szyfrowana poczta elektroniczna ma być kontrolowana pod pretekstem walki z terroryzmem.
rozwiń zwiń