Kultura

Francuskie obrazy

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2009 14:21
Największą wystawę sztuki francuskiej XVIII wieku można oglądać w Muzeum Narodowym w Warszawie. Celem ekspozycji jest prezentacja całego bogactwa i różnorodności sztuki tego okresu, zaczynając od późnego baroku, poprzez rokoko, po klasycyzm. A także całego bogactwa tematycznego zaczynając od malarstwa historycznego, poprzez religijne, kończąc na pejzażu i portrecie. Wszystko to prezentowane jest na 70 obrazach olejnych oraz 100 rysunkach. Autorami są najbardziej znani artyści tacy jak m.in. Fra

Francja XVIII wieku była niekwestionowaną potęgą. Był to najludniejszy i najzamożniejszy kraj na całym kontynencie europejskim. Żadne działania wojenne nie pozostawały bez wpływu francuskich wysłanników. Język francuski stał się językiem „oświeconej” Europy i pozwalał porozumieć się wykształconym elitom. Wzorniki opracowywane przez artystów francuskich były rozpowszechniane w całej Europie, dotarły nawet do Petersburga. Splendoru, który spadał na mocarstwo Ludwika XIV, zapragnęły inne państwa. Kto jednak inny, jeśli nie artyści, mógł roznosić francuskie wzory po Europie?Tak  zaczęła się ich "pilegrzymka" artystów do innych krajów Europy. Horacym Vernet otrzymywł szereg  zleceń z Anglii. Grezue był najbardziej doceniany w Rosji. Tacy artyści jak: Louis de Silvèstre, Antoine Pesne, Elisabeth Vigée-Lebrun, Jean-Baptiste Pillement, Jean-Baptiste Le Prince, Francis-Xavier Fabre, Pierre-Henri Danloux także pracowali poza krajem.

Między rozumem a naturą

Wiek XVIII we Francji, to czas pełen sprzeczności. Wraz z końcem panowania Ludwika XIV we Francji zrodziły się oświeceniowe prądy, które rozumowi przypisywały naczelną zdolność rozróżnienia prawdy i fałszu. Za jedno z największych osiągnięć tego okresu uznaje się „Encyklopedię”. Doceniane były dzieła Woltera i Diderota. Drugą dominującą, aczkolwiek sprzeczną kategorią poznania świata, była Natura. Ojcem nawołującym do tego, co pierwotne stał się Jean-Jacques Rousseau, według którego cywilizacja uczyniła z człowieka istotę egoistyczną. Pogodzenie tych dwóch kategorii w sztuce było niemożliwe. „Nie starano się nawet tego czynić”- komentuje Iwona Danielewicz, kurator wystawy.

 

Hierarchia tematów

Francuska sztuka XVIII obfitowła w bogactwo  tematyczne. Mimo różnorodności, istniała pewna hierarchia. Najważniejszy motywem była historia, która miała na celu propagowanie pozycji władcy i zasad moralnych, które należało wpoić obywatelom. Równie ważne były tematy bilblijne czy mitologiczne. Mniej uznawane przez akademie, ale niezwykle popularne było malarstwo portretowe, z mocno zaznaczonym psychologizmem postaci. Motywem, który powracał był też pejzaż oraz malarstwo rodzajowe, które XIX wieku przeżywało pełny rozwój.

Spacerując po wystawie

Na wystwie w Muzeum Narodowym prezentowanych jest 70 obrazów olejnych oraz blisko 100 rysunków, akwarel i pasteli. Prace pogrupowane zostały tematycznie. Pierwsza sala, do której trafią zwiedzający, zatytułowana została „Akademia i Salon”. W Paryżu w 1648 roku powstała Akademia Malarstwa i Rzeźby, którą do życia powołał  Ludwika XIV. Tylko członkowie Akademii mogli otrzymywać zlecenia od dworu królewskiego i wystawiać swe dzieła na Salonie. Tak powstały prace m.in. Jeana Jouveneta “Wenus w kuchni Wulkana”czy Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa “Akt męski” (prace prezentowane są  na wystawie).

 

Kolejna przestrzeń muzealna zagospodarowna została dla “Praktyki akademickiej”. “Rysunek to znak Boga” te słowa Federico Zuccaro znalazły pełne odzwierciedlenie w nauczaniu akademickim zaczynając od 1573 we Florenckiej Akedemii rysunku. Z czasem także Królewska Akademia Malarstwa i Rzeźby w Paryżu i wszystkie wzorowane na niej instytucje, aż do przełomu wieku XIX i XX, kładły nacisk na wielkie znaczenie rysunku. Na wystawie zobaczymy rysubki m.in Jeana-Baptiste'a Greuza “Głowa dziewczynki” czy “Tors kobiecy”. Kolejna sala poświcona została portretom. Dwór Ludwika XIV to miejsce w którym malarstwo portretowe przeżywało pełnię rozkwitu. Tu opracowana została nowa formuła reprezentacyjnego portretu monarszego. Stała się wzorem dla innych. Dobrym przykladem, pracy prezentowanej w Muzeum Narodowym jest portret młodego Ludwika XV. Kolejnym - praca Anny Rajeckiej  “Dziewczyna z gołąbkiem”. Inne sale poświęcone zostały takim tematom jak: Rodzajowość, Fête galante, rokoko, Stanisław August, Ku klasycyzmowi, Pejzaż.

 

Dzieła prezentowane na wystawie zostały wypożyczone z Muzeów Narodowych w Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie, z Zamku Królewskiego w Warszawie, z Pałacu w Wilanowie i Łazienkach Królewskich, z Muzeum Książąt Czartoryskich i z Pałacu w Jabłonnnej (PAN) oraz z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu. Udało się nam również zaprezentować dzieła z kolekcji prywatnych.

Wystawę "Le siècle français. Francuskie malarstwo i rysunek XVIII wieku ze zbiorów polskich" ogladać można do 26 kwietnia 2009 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie.

(mz)
 

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Wędrujące obiekty muzealne

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2009 10:19
W Muzeum Narodowym w Warszawie trwają ostatnie przygotowania do wyjątkowej akcji - "Interwencje!".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Obserwator rzeczywistości

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2009 13:15
Sam Malczewski nie lubił jubileuszy. Dziwić więc może okazja z jakiej Muzeum Narodowe w Warszawie postanowiło zorganizować wystawę jego prac. Komisarz wystawy Elżbieta Charazińska postanowiła jednak wykorzystać 80. rocznicę śmierci artysty do prezentacji kolekcji dzieł malarza znajdujących się w zbiorach warszawskiego muzeum.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kiermasz wydawnictw Muzeum Narodowego

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2010 11:31
W Muzeum Narodowym w Warszawie zorganizowano trzydniowy kiermasz, na którym można taniej kupić wydane przez tę instytucję publikacje.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Majoliki Rafaela

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2010 09:43
Muzeum Narodowe w Warszawie zaprezentuje naczynia dekorowane w stylu istoriato, inspirowane malarstwem mistrza włoskiego renesansu.
rozwiń zwiń