W piątkowym "Wybieram Dwójkę" mówiliśmy o wystawie "Fragment" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jest to pierwsza w Polsce i na świecie wszechstronna prezentacja o charakterze retrospektywnym, poświęcona pracom wideo Mirosława Bałki, w którego twórczości wideo odgrywa wyjątkową rolę. Dzięki niemu artysta wprowadził do swojej rzeźby zarówno nowe formy artystyczne, jak i obrazy i tematy, które stanowiły nieoczekiwane przedłużenie jego dotychczasowej twórczości, i które pozwoliły mu w fascynujący sposób wykroczyć poza nią i spojrzeć na nią z nowego punktu widzenia. Wystawa przedstawia prace, które przeszły już do klasyki sztuki współczesnej, w tym m.in. "Winterreise" z 2003 roku, na którą składają się filmy "Bambi" i "Pond", oraz "Carrousel" i "BlueGasEyes". Przedstawione są również prace mniej znane i zupełnie nowe, a wśród nich m.in. "Bottom", "Narayama" "Michelangelo Buonarotti Reading", "Flagellare A,B,C" oraz "Apple T".
- Nie robię wystawy dla Was, widzów. Robię wystawy przede wszystkim dla siebie - powiedział artysta w rozmowie z Moniką Pilch, której rozmówcą był również kurator wystawy, Marek Goździewski.
Małgorzata Małaszko, dyrektor Programu 2 Polskiego Radia, zapraszała na niedzielny koncert "Usłysz Białoruś - Kultura kontra dyktatura", którego jest inicjatorką i pomysłodawczynią. W programie koncertu, znajdzie się poezja represjonowanego Uładzimira Niaklajewa w interpretacji Adama Ferencego i w opracowaniach muzyków białoruskich. Wydarzenie ma zwrócić uwagę opinii publicznej na kulturę Białorusi, która rzadko jest przedmiotem zainteresowania polskich mediów.
Przedstawiliśmy też relację z konferencji "Przyszłość mediów publicznych w Polsce", zorganizowaną w Audytorium Starej Biblioteki UW na Krakowskim Przedmieściu 26/28. W programie znalazła się dyskusja między innymi o wizerunku mediów publicznych oraz o sposobach ich finansowania. Katarzyna Klepaczewska rozmawiała z niektórymi uczestnikami konferencji. Lech Jaworski stwierdził, ze media komercyjne nie są w stanie zastąpić mediów publicznych.
- Trzeba jednak koniecznie odpartyjnić media publiczne i znaleźć źródła ich finansowania, najlepiej poprzez opodatkowanie obywateli - dodał.
Prezes Polskiego Radia Jarosław Hasiński równiez mówił o trudnosciach finansowych:
- Mamy w tym roku o 30% mniejszy budżet niż w roku ubiegłym. W przypadku Programu 2 Polskiego Radia chcemy jednak utrzymać finansowanie na dotychczasowym poziomie. Jest to bowiem radio misyjne. Poszukujemy też mozliwości finanasowania Dwójki dzieki mecenatowi.
Stanisław Jędrzejewski z kolei jest zwolennikiem abonamentu, ubolewał jednak nad jego niską ściągalnością. Gdy zaś chodzi o ofertę programową, stwierdził:
- Media publicne nie powinny konkurować z mediami komercyjnymi, grając na boisku przeciwnika. To właśnie unikalna oferta mediów publicznych, na przyklad Teatr Telewizji, jest ich siłą.