Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Nasze niematerialne: Cymbały - umiejętność budowania i praktyka gry w Polsce południowo-wschodniej

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2025 09:00
Każdy region naszego kraju może poszczycić się instrumentami charakterystycznymi tylko i wyłącznie dla danego obszaru. Często, instrumenty te są dla mieszkańców poszczególnych regionów, na tyle ważne, że ich budowa i praktyka gry otrzymują swoje miejsce na Krajowej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się instrumentowi, charakterystycznemu dla muzyki ludowej Polski południowo-wschodniej.
Audio
  • Nasze niematerialne: umiejętność budowania i praktyka gry w Polsce południowo-wschodniej
Jerzy Panek i Marek Kruczek (Kapela Ludowa z Futomy) i ich uczennica: Katarzyna Horwat-Paszkowska
Jerzy Panek i Marek Kruczek (Kapela Ludowa z Futomy) i ich uczennica: Katarzyna Horwat-Paszkowska Foto: „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca

Na terenach Rzeszowszczyzny, dokąd przybył z obszarów karpackich, znany był już w XIX wieku. Chętnie wykorzystywały go wówczas kapele miejskie, żydowskie i cygańskie. Dziś – osiąga coraz większą popularność, chętnie wykorzystywany jest nie tylko w składach kapel, ale także jako instrument solowy.

Dziś głównym promotorem gry na cymbałach jest Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, który upowszechnia tę praktykę, organizując od 1981 roku, wspominane przez Jakuba Czaplę Spotkania Cymbalistów, latem z kolei – Letnie szkoły gry na tych instrumentach. Dzięki takim inicjatywom wzrasta zapotrzebowanie na cymbały, a instrument zdobywa coraz większą popularność, wykraczając coraz dalej poza Rzeszowszczyznę.

Cymbały to najbardziej charakterystyczny instrument w muzyce ludowej Polski południowo-wschodniej. Przybyły na tereny Rzeszowszczyzny z regionu karpackiego i na stałe zagościły w lokalnych zespołach muzycznych. Proces ten miał miejsce przed I wojną światową lub w okresie międzywojennym, choć sam instrument znany był w tym regionie już od XIX wieku. Wówczas wykorzystywany był przez kapele miejskie, zarówno żydowskie, jak i cygańskie.

Należą do grupy instrumentów strunowych uderzanych, które składają się z drewnianego, trapezoidalnego pudła rezonansowego z metalowymi strunami różnej długości. Struny opierają się na dwóch drewnianych podstawkach, dzieląc się w stosunku 2:3, co powoduje współbrzmienie w kwincie. Dźwięk powstaje poprzez uderzenie drewnianymi pałeczkami (palcatkami) w równo nastrojone struny. Współcześnie cymbały mają od 22 do 30 pasm strun, co daje większe możliwości brzmieniowe. Strojenie cymbałów odbywa się przeważnie chromatycznie, w oktawach od dolnego A po D. Istnieją też cymbaliści, którzy stroją cymbały diatonicznie. [mat. NID]

***

Cykl Nasze niematerialne przygotowuje Aleksandra Stec.


Czytaj także

Rzeszowskie klimaty. Cymbalista i skrzypek z Albigowej

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2018 17:06
- Miałem kolegów muzykantów, z których jeden na skrzypkach grał, a drugi na trąbce. No to zrobiliśmy kapelę i chodziliśmy grać. A wszystko ze słuchu - mówił Stefan Szpunar w archiwalnym nagraniu odtworzonym w audycji "Źródła".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tak brzmiała Galicja!

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 16:00
W sobotę, 28 maja w renesansowym kasztelu w Szymbarku odbyło się pierwsze Galicyjskie Targowisko Instrumentów. Co czekało gości galicyjskiego wydarzenia? Magdalena Tejchma spotkała się z niejednym artystą i twórcą instrumentów, a relację z wydarzenia przedstawiła w dzisiejszych Źródłach.
rozwiń zwiń