Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W pierwszym artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące starożytności i średniowiecza. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
STAROŻYTNOŚĆ
III Świat starożytnych Greków.
Uczeń: opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego).
Nasze propozycje:
- Tekst o bitwie pod Maratonem (w którym nakreślone są też przyczyny konfliktu grecko-perskiego)
- Artykuł o bitwie pod Termopilami (z tego tekstu uczeń dowie się też wiele na temat spartańskiego modelu wychowania).
- Z postacią i dokonaniami Aleksandra Wielkiego można zapoznać się TUTAJ.
IV Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu.
Uczeń:1) charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta; 2) omawia charakter ekspansji rzymskiej i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego;(...) wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku państwa rzymskiego;
Nasze propozycje:
ŚREDNIOWIECZE
V Bizancjum i świat islamu.
Uczeń:lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i charakteryzuje jego osiągnięcia w zakresie kultury;
Nasze propozycje:
Uczeń:wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje główne zasady tej religii; 3) przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej;
Nasze propozycje:
VI Europa wczesnego średniowiecza.
Uczeń:1) opisuje zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Karola Wielkiego; 2)charakteryzuje ideę cesarstwa karolińskiego i porównuje ją z ideą cesarstwa Ottonów;
VII Europa w okresie krucjat.
Uczeń:wyjaśnia ideowe i polityczne przyczyny, a także charakter rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą;
Nasze propozycje:
Uczeń:charakteryzuje polityczne, społeczno-gospodarcze i religijne uwarunkowania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej i rekonkwisty oraz przedstawia ich skutki;
Nasze propozycje:
Uczeń: wyjaśnia przyczyny rozłamu w Kościele w XI w.;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje i ocenia rolę zakonów w średniowiecznej Europie;
Nasze propozycje:
- Tajemnica poliszynela i wielkie pieniądze w tle - jak doszło do kasaty templariuszy - tego uczeń dowie się z TEGO tekstu,
- Kim byli joannici i jak trafili na Maltę? Odpowiedź TUTAJ,
- Historia Krzyżaków od Jerozolimy, przez Węgry, aż do sprowadzenia do Polski,
Uczeń: opisuje kierunki, charakter oraz konsekwencje najazdów mongolskich dla Europy.
Nasze propozycje:
VIII Polska w okresie wczesnopiastowskim.
Uczeń:wyjaśnia uwarunkowania narodzin państwa polskiego i jego chrystianizacji, z uwzględnieniem roli Mieszka I i Bolesława Chrobrego;
Nasze propozycje:
Uczeń: rozpoznaje tendencje centralistyczne i decentralistyczne w życiu politycznym państwa polskiego w X–XII w.;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje spór Bolesława Śmiałego z biskupem Stanisławem.
Nasze propozycje:
IX Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.
Uczeń: wyjaśnia przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego; charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich, ze wskazaniem na rolę władców i Kościoła;
Nasze propozycje:
X Europa późnego średniowiecza.
Uczeń:charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji tureckiej dla Europy.
Nasze propozycje:
XII. Polska w XIV–XV w.
Uczeń: opisuje proces zjednoczeniowy i rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV–XV w.; charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich; wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV–XV w.;
Nasze propozycje:
Uczeń: opisuje rolę uniwersytetów i ich organizację oraz wyjaśnia przyczyny trwałości idei uniwersyteckiej;
Nasze propozycje: