Historia

Lidia Zamkow. Wybitna reżyserka o niełatwym charakterze

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2024 05:40
- Smutną stroną tego zawodu jest jego doraźność. Poza pożółkłymi recenzjami i starymi fotografiami nic z nas nie zostaje. Jest tylko jedno miejsce, gdzie zostajemy. Miejsce intymne, irracjonalne, liryczne. Tym miejscem jest pamięć ludzka - mówiła w audycji Polskiego Radia z 1975 roku Lidia Zamkow, wybitna aktorka i reżyserka teatralna, której 106. rocznicę urodzin dziś obchodzimy.
Lidia Zamkow
Lidia ZamkowFoto: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Lidia Zamkow urodziła się 15 lipca 1918 roku w Rostowie nad Donem. Swoją przygodę z teatrem rozpoczęła w 1937 roku od studiów na Wydziale Aktorskim Państwowego Instytutu Szkoły Teatralnej w Warszawie. Przez wybuch II wojny światowej musiała przerwać pobieranie nauki, ale nie porzuciła kontaktu ze sceną.

Podczas okupacji brała czynny udział w działalności teatru podziemnego. Jako aktorka zadebiutowała w sztuce Antoniego Cwojdzińskiego "Freuda teoria snów" wystawionej w 1944 roku w Krakowie w teatrze, który prowadziła wspólnie z aktorem Janem Świderskim.

W tym samym roku występowała również w zajętym przez Armię Czerwoną Białymstoku, a następnie związała się z Teatrem Wojska Polskiego, który działał w Lublinie, a od 1945 roku w Łodzi.

W 1946 roku Lidia Zamkow zdała eksternistyczny egzamin aktorski i rozpoczęła studia reżyserii teatralnej pod okiem Leona Schillera w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Dyplom uzyskała w 1948 roku i w tym samym roku zadebiutowała jako reżyserka sztuką "Omyłka" Bolesława Prusa, którą wystawiła w łódzkim Teatrze Powszechnym TUR, filii Teatru Wojska Polskiego.

Kobieta w teatrze

Lidia Zamkow przez wiele lat łączyła w swojej pracy w teatrze funkcje aktorki i reżyserki, ale także tłumaczki i adaptatorki teksów.


Posłuchaj
13:04 encyklopedia teatru polskiego lidia zamkow.mp3 O dorobku artystycznym Lidii Zamkow opowiada dr Agata Adamiecka z Instytutu Teatralnego. Audycja "Encyklopedia teatru polskiego" prowadzona przez Dariusza Kosińskiego (PR, 16.07.2015)

 

- To jest właśnie najbardziej niezwykłe, że ona grała główne role w spektaklach, które sama reżyserowała, do tekstów, które sama tłumaczyła. To niesamowite, że jako kobieta od razu po rozpoczęciu swojej pracy w 1948 roku zdecydowała się na tak ogromny zakres odpowiedzialności i władzy - mówiła w audycji Polskiego Radia dr Agata Adamiecka z Instytutu Teatralnego.

Kariera Lidii Zamkow rozwijała się bowiem w czasach, gdy reżyserią zajmowali się głównie mężczyźni, kobiety zaś, które podjęły się tej roli, traktowano z przymrużeniem oka.


Posłuchaj
14:26 kobiety w teatrze____668_98_ii_tr_0-0_69a5dbed[00].mp3 Na temat roli kobiet w polskim teatrze rozmawiają Lidia Zamkow, Zofia Wierchowicz oraz Irena Jun. Rozmowa pt. "Kobiety w teatrze" nagrana z 1975 r. w cyklu audycji "Głosy z przeszłości" przygotowanej przez Teresę Kalińską (PR, 1.04.1998)

 

- Nasi koledzy po fachu odnoszą się do nas bardzo ładnie. Traktują naszą płeć jako pewnego rodzaju kalectwo i doceniają nasze szlachetne wysiłki pokonania tego urazu. Traktują nas jak osoby, które dzięki swojej dzielności przebrnęły przez skutki tego kalectwa i oto pracują - mówiła w audycji Polskiego Radia z 1975 roku Lidia Zamkow.

"Okropna baba"

Zdaniem Zamkow reżyseria jest wybitnie niekobiecym zajęciem, dlatego, że wymaga męskich cech związanych z zarządzaniem. Sama jednak obdarzona była tymi przymiotami, a o jej temperamencie i władczości krążyły legendy. Mówiono o niej m.in. czarownica lub erynia, a na karykaturach przedstawiana była jako diablica.


Posłuchaj
25:55 lidia zamkow biografie kobiet niezwykłych 2002.mp3 O Lidii Zamkow opowiada krytyk teatralny Barbara Osterloff. Audycja zawiera archiwalne wypowiedzi Antoniego Pszoniaka, Leszka Herdegena i Lidii Zamkow. Audycja z cyklu "Biografie kobiet niezwykłych" prowadzona przez Iwonę Malinowską (PR, 2.07.2002)

 

- Myśmy ją nazywali okropna baba, bo to była rzeczywiście potworna pani. Bardzo utalentowana i równie brzydka - wspominał współpracę z reżyserką aktor Antoni Pszoniak.

Trudny charakter Lidii Zamkow najlepiej oddaje fraszka, którą poeta Maciej Słomczyński, pierwszy mąż reżyserki, jej poświęcił:

"Chciałem o tobie także napisać, kochanie moje,

naprawdę chciałem o tobie napisać, ale się boję".


Lidia Zamkow. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe Lidia Zamkow. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jej pracę w roli reżyserki utrudniał nie tylko niełatwy charakter czy marginalizacja ze względu na płeć, ale także drugie małżeństwo z o 11 lat młodszym aktorem Leszkiem Herdegenem, który występował w jej spektaklach.

Antoni Pszoniak wspominał, że przez ten związek reżyserka nie mogła być w pełni niezależną, a aktorzy odczuwali pewną nierówność w sposobie traktowania ich przez Zamkow. Co więcej:

- Na oczach zespołu wychodziły sprawy prywatne, były awantury z wyzwiskami, kopniakami, bo, mówiąc prawdę, oboje kochali wódeczkę - opowiadał aktor.

"Tendencja do widowiskowości"

Lidia Zamkow w czasie swojej kariery pracowała niemal w całej Polsce. Poza wspomnianym Białymstokiem, Lublinem i Łodzią reżyserka związana była z Teatrem im. Słowackiego i Starym Teatrem w Krakowie, Teatrem Dramatycznym i Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Śląskim w Katowicach. Przez krótki okres pełniła też funkcję kierownika artystycznego w gdańskim Teatrze Wybrzeże, a w latach 1950-1953 wykładała na krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej.

Reżyserka chętnie sięgała po literaturę rosyjską, wielokrotnie interpretowała prozę Fiodora Dostojewskiego ("Sen wujaszka") czy Lwa Tołstoja ("Anna Karenina", "Zmartwychwstanie"). W swoich spektaklach lubiła poruszać tematy egzystencjalne, uniwersalne dylematy, przed którymi na przestrzeni wieków staje człowiek.

- Interesowała ją literatura, która pokazywała człowieka wobec ideologii, wobec wstrząsów historycznych, przełomów społecznych - mówiła w radiowej audycji z 2002 roku krytyk teatralny Barbara Osterloff.

W reżyserskim dorobku Zamkow znaleźć można m.in. "Don Kichota" Cervantesa, "Makbeta" Williama Shakespeare'a, "Komu bije dzwon" Ernesta Hemingwaya, "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego, "Moralność Pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej czy "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego. Dużym echem odbiła się jej interpretacja "Matki Courage i jej dzieci" autorstwa niemieckiego dramaturga Bertolta Brechta, w której zagrała tytułową rolę.

- Niezależnie od repertuaru, czy była to sztuka współczesna, czy klasyczna, krytycy i widzowie rozpoznawali znamiona stylu Lidii Zamkow - oceniała Barbara Osterloff. - Była to tendencja do widowiskowości i umiejętność kreowania scen zbiorowych, skłonność do patosu, który czasami stawał się melodramatyczny. Korzystała też z elementów teatru ekspresjonistycznego, jeśli chodzi o oświetlenie czy deformację sceny.

Teatr małych form

Mniej znaną część dorobku Lidii Zamkow stanowi kameralny teatr małych form, który napawał ją dumą.

- Przez lata z Leszkiem Herdegenem i Wojciechem Ziętarskim tworzyła ten teatr i jeździła z nim po prowincji. Wystawiała małe formy dokumentalne, w których najczęściej odnosiła się do najtrudniejszych historycznych doświadczeń polskiego społeczeństwa, takich jak Holokaust. To jest zupełnie nieznany obszar jej twórczości - tłumaczyła w radiowej audycji dr Agata Adamiecka.

Zamkow tworzyła sztuki w oparciu o źródła historyczne – dokumenty, pamiętniki, listy, wspomnienia więźniów obozów koncentracyjnych.

***

Lidia Zamkow w czasie swojej kariery wyreżyserowała lub zaadaptowała ponad 80 przedstawień i zagrała w kilkunastu sztukach, za które była wielokrotnie nagradzana. Kontrowersyjna i wybitna reżyserka zmarła 19 czerwca 1982 roku w Warszawie.

th


Czytaj także

Halina Mikołajska. Nie chciała, by nazywano ją bohaterką

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2024 05:40
– Myślę, że Halina Mikołajska była chodzącym wyrzutem sumienia naszego środowiska – mówił o tej znakomitej aktorce Andrzej Łapicki. 22 marca mija 99. rocznica urodzin Haliny Mikołajskiej. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbigniew Cybulski. "Tamten" lęk pchał go ciągle do przodu

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2024 06:00
8 stycznia 1967 roku zginął tragicznie Zbigniew Cybulski, aktor, który bezpowrotnie zmienił polskie kino. Według niektórych do dziś pozostaje najlepszym polskim aktorem filmowym. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Leszek Herdegen. Mistrz drugiego planu

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2024 05:38
15 stycznia 1980 roku w wieku 50 lat zmarł nagle Leszek Herdegen, aktor, poeta, krytyk literacki i teatralny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Leon Schiller. Artysta pełen sprzeczności

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2024 05:45
14 marca 1887 roku urodził się Leon Schiller, reżyser, krytyk i teoretyk teatru, wybitny interpretator twórczości klasyków literatury romantycznej. Przez wielu uważany jest za twórcę współczesnego teatru polskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bertold Brecht i jego mieszczański teatr nieznośny dla mieszczan

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2023 05:35
10 lutego 1898 roku urodził się Bertold Brecht, niemiecki dramatopisarz, dramaturg i poeta. Sztuka, z którą najczęściej jest kojarzony, "Opera za trzy grosze" zyskała ogromną popularność na całym świecie, choć niektórzy krytycy uważają, że sam tekst się nie broni.
rozwiń zwiń