Historia

Odkryto najstarsze wino na świecie. Leżakowało 2000 lat w grobowcu!

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2024 07:40
W rzymskim grobowcu sprzed 2000 lat, znajdującym się w Carmonie na południu Hiszpanii, odnaleziono naczynie zawierające najstarsze wino w postaci płynnej – poinformowali naukowcy z Uniwersytetu w Kordobie. Z analizy chemicznej wynika, że jest to wino białe.
Naczynie, w którym odnaleziono najstarsze odkryte wino w stanie płynnym. W tle: biesiadujący Rzymianie, fot. ilustracyjnaFoto: Juan Manuel Román/Scientific Reports; Shutterstock AI

Prowadzący badania Jose Rafael Ruiz Arrebola, profesor chemii organicznej, powiedział w wywiadzie w CNN, że w 2019 roku podczas remontu domu w Carmonie odkryto nietknięty rzymski grobowiec. Znaleziono w nim skremowane szczątki ludzkie, spaloną kość słoniową, a także naczynie z ok. 4,5 l czerwonego płynu.

Analiza chemiczna potwierdziła, że jest to wino białe. Ciecz nie zawierała bowiem kwasu syryngowego, który obecny jest w czerwonych winach. Odkryte sole mineralne wskazały, że trunek był zrobiony z winogron ze szczepu Palomino Fino, z którego do tej pory produkuje się wina w Andaluzji.

Antyczne wino w stanie ciekłym. "Prawie niemożliwe"

Zdaniem profesora odkrycie jest "dużą niespodzianką, ponieważ wino zwykle szybko odparowuje i jest chemicznie niestabilne".

- Odkryliśmy coś, czego znalezienie jest prawie niemożliwe – podkreślił Ruiz Arrebola.

Jak wyjaśnił, wino znajdowało się w naczyniu zamkniętym hermetyczną uszczelką, która zapobiegła jego wyparowaniu, ale nie jest jasne, w jaki sposób pieczęć została zrobiona.

Wino z Hiszpanii najstarsze na świecie. Poprzedziło dotychczasowego rekordzistę o 300 lat

Hiszpańscy naukowcy twierdzą, że ich odkrycie detronizuje dotychczasowego rekordzistę – w mieście Spira w Niemczech odnaleziono butelkę z płynnym winem, którą datuje się na ok. 1700 lat.

Znaleziona w 1867 roku, także w rzymskim grobowcu, amfora nie została do tej pory otworzona, więc wiek płynu nie został potwierdzony analizą chemiczną.

Wcześniej w Hiszpanii odnajdywano o wiele starsze dowody na to, że na tych terenach wytwarzano wino. W 2023 roku w Andaluzji odkryto miejsce wyrobu wina, w którym zachowały się ślady napoju sprzed blisko 6000 lat. Były to jednak wysuszone pozostałości.

Skarb w grobowcu majętnej rodziny

Ruiz Arrebola oznajmił, że naczynie z winem znajdowało się w grobowcu rodziny posiadającej znaczny majątek, gdyż znaleziono także złoty pierścień i inne cenne przedmioty. Niewiele więcej wiadomo o ich życiu, ponieważ kremacja ciał zniszczyła jakiekolwiek DNA – wyjaśnił.

Obecnie naukowcy z Kordoby starają się ustalić, do którego współczesnego lokalnego wina jest najbardziej podobny odkryty przez nich trunek. Szacują, że będą musieli sprawdzić setki win.

Badanie dotyczące wina opublikowano w czasopiśmie "Journal of Archaeological Science: Reports"

PAP/bm

Hiszpania. W Katalonii odkryto pozostałości świątyni sprzed 2500 lat

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2022 05:30
Archeolodzy z Hiszpanii odkryli w Katalonii, na północnym wschodzie kraju, pozostałości dużej świątyni. Według badaczy obiekt służył do sprawowania kultu z czasów greckiej kolonizacji.

Hiszpania. Odkryto największą nekropolię z czasów Bizancjum na obszarze Półwyspu Iberyjskiego

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2022 05:40
Cmentarzysko było prawdopodobnie miejscem pochówku chrześcijan i stanowi świadectwo krótkiego panowania wschodniorzymskiego na obszarze Iberii.

Szpiegowskie zdjęcia satelitarne z czasów zimnej wojny pozwoliły odkryć setki rzymskich fortów

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2023 05:33
Analiza odtajnionych zdjęć satelitarnych wykonanych w czasie zimnej wojny pozwoliła odkryć 396 nieznanych dotąd rzymskich fortów na obszarze rozciągającym się od Mosulu (północny Irak) do Aleppo (Syria). Odkrycie obala obowiązujący od ponad stu lat pogląd, że fortyfikacje rzymskie na Bliskim Wschodzie rozciągały się tylko na osi północ-południe wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego.

Mongołowie sprzed 2700 lat zajadali się kaszanką i mlekiem jaka - odkryli naukowcy

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2024 05:40
Na obszarze całego środkowoazjatyckiego stepu archeolodzy odnajdywali brązowe kotły. Do tej pory nie wiadomo było, co w nich przyrządzano. Badania śladów białka rzuciły nowe światło na dietę mieszkańców Mongolii z epoki brązu.