Historia

Jumbo Jet wkracza do akcji - pierwszy rejsowy lot kultowego samolotu

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2023 05:30
53 lata temu, 12 stycznia 1970 roku, odbył się pierwszy rejsowy lot Boeinga 747 wersji 100, na trasie Nowy Jork - Londyn, w ramach nieistniejącej już linii lotniczej Pan Am.
Boeing 747
Boeing 747Foto: PAP/DPA/Boris Roessler

Kultowy samolot

Pan American World Airways, bo tak brzmiała pełna nazwa tych linii, był największym odbiorcą tego kultowego samolotu i chyba najbardziej rozpoznawalnego wśród maszyn pasażerskich, co wynika z górnego pokładu w kształcie garba, tak charakterystycznego w czołowej części maszyny. Popularna nazwa tej jednostki tłumaczy się jako "ogromny odrzutowiec", a dokładniej jako "wielgachny" czy nawet "słoniowaty". Samolot ten może kojarzyć się nam jeszcze choćby z filmu z Jamesem Bondem z 1973 roku "Żyj i pozwól umrzeć". Nie zapomnimy też słynnego widoku Jumbo Jeta transportującego "na grzbiecie" promu kosmicznego Atlantis. Natomiast w specjalnie dostosowanej wersji stał się on "samolotem domowym" prezydenta Stanów Zjednoczonych - dwie jednostki zwane są kolejno Air Force 1 i 2.

Jumbo Jet - królowa przestworzy

Ten pierwszy rejsowy lot sprzed 53 lat nie był jednak pierwszym lotem jednostki. O wcześniejszych wydarzeniach pisze Marcin Walków w "Business Insider" i czytamy tam: "Boeing 747 swój pierwszy lot odbył 9 lutego 1969 roku. Świat zobaczył go kilka miesięcy wcześniej - na prezentacji 30 września 1968 roku w fabryce w Everett, na zachodzie USA, którą zbudowano specjalnie na potrzeby produkcji B747. W 1970 roku w barwach legendarnej już linii Pan Am, Jumbo Jet, nazywany też Queen of the Skies (królową przestworzy), rozpoczął swoją służbę w liniach lotniczych". Autor dodaje też fakt, że na potrzeby produkcji tej jednostki zbudowano całkiem nową fabrykę w Everett, mieście położonym w północnej części aglomeracji Seattle.

Trzeba przyznać, że wśród twórców wizji wielkiego odrzutowca był też szef linii Pan Am Juan Trippe. Dość powiedzieć, że linie te jako pierwsze podpisały zamówienie na większą liczbę tych odrzutowców. Przeczytać o tym możemy na stronach autogaleria.pl: "Od początku we współprace zaangażowane były też kluczowe linie lotnicze, z Pan Am na czele. Już w kwietniu 1966 roku Juan Trippe oficjalnie podpisał zamówienie na 25 sztuk Jumbo Jeta. Kwota opiewała na 525 milionów ówczesnych dolarów, czyli 3,2 miliarda według przeliczników z 2019 roku".

Tam też dowiadujemy się, że faktyczne umieszczenie rejsowego lotu z Nowego Jorku do Londynu w grafikach docelowych lotnisk odbyło się 22 stycznia 1970 roku. Czytamy: "Boeing 747 zaczął swoją służbę 22 stycznia 1970 roku. Kilka dni wcześniej, 15 stycznia, na lotnisku Dulles International Airport, chrzest maszyny przeprowadziła Pierwsza Dama Pat Nixon. 7 dni później odbył się pierwszy lot pasażerski, a maszyna rozpoczęła regularną obsługę trasy z Nowego Jorku do Londynu".

Dość powiedzieć, że wyprodukowany w kilkunastu wersjach model doczekał się 1570 sztuk, a produkcję zakończono w grudniu 2022 roku. Warto przeszukać Internet dla wielu ciekawych stron z informacjami o rozmiarach i osiągach tej słynnej szerokokadłubowej jednostki, na pokład której można było zabrać od 366 do nawet ponad 500 pasażerów.

PP


Czytaj także

Boeingi 737 MAX znów będą latały. USA znoszą zakaz

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020 16:14
Po prawie dwóch latach uziemienia, spowodowanego dwoma wypadkami, Boeing uzyskał w środę zgodę Federalnej Administracji Lotnictwa USA na ponowne loty odrzutowca 737 MAX. Wcześniej musi jednak spełnić szczególne wymagania nałożone przez regulatora.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowy Air Force One rodzi się w bólach

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2021 11:00
Choć samoloty używane obecnie przez amerykańskiego prezydenta są już przestarzałe, nieprędko pojawią się ich nowe wersje. Boeingowi na pewno nie uda się ich wyprodukować przed 2025 rokiem, będą droższe, niż zakładano, a na dodatek zachodzi podejrzenie, że maszyny przygotowywane są przez inżynierów na rauszu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

PZL.37 "Łoś". Najnowocześniejszy polski samolot września 1939

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2023 05:50
Uważany za jedną z najlepszych polskich przedwojennych konstrukcji, znajdował się w czołówce maszyn w swojej klasie. Nowatorskich i eleganckich bombowców było jednak za mało, żeby zmienić wynik wojny 1939 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pierwszy lot elektrycznego samolotu pasażerskiego!

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2022 11:00
Elektryfikacja ma wiele twarzy. Wydaje się, że w ciągu kilku najbliższych lat elektryczne samoloty pasażerskie mogą wyprzeć te, zasilane tradycyjnym paliwem lotniczym. W Stanach Zjednoczonych odbył się pierwszy lot takiej maszyny, która wkrótce stanie się częścią floty przewoźników.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jumbo jet przechodzi do historii. Boeing kończy produkcję najbardziej znanego samolotu świata

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2022 08:11
Po 53 latach i ponad 1.570 wybudowanych samolotach, ostatni Boeing 747, zwany jumbo jetem, zjechał we wtorek z linii montażowej fabryki w amerykańskim stanie Waszyngton. Maszyna posłuży do transportu towarów. W eksploatacji wciąż pozostają 44 pasażerskie jumbo jety. 25 z nich eksploatuje Lufthansa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koniec pewnej historii w lotnictwie. Najsłynniejszy Boeing nie będzie już produkowany

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2022 05:30
Aż 54 lata trwała produkcja legendarnego już Boeinga 747. W tym miesiącu zbudowano ostatni egzemplarz kultowego samolotu. 
rozwiń zwiń