Historia

Izabela, królowa Hiszpanii. Torquemada i początki inkwizycji

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2023 05:45
– Formalnie rzecz biorąc, pierwotnym zadaniem hiszpańskiej inkwizycji było czuwanie nad "nowymi chrześcijanami", "conversos", którzy wcześniej byli wyznawcami przede wszystkim judaizmu – mówił w 2010 roku w Polskim Radiu prof. Janusz Tazbir.
Fragment obrazu Jeana-Paula Laurensa przedstawiający Tomsa de Torquemadę jako Wielkiego Inkwizytora i papieża Sykstusa IV, 1882 r.
Fragment obrazu Jeana-Paula Laurensa przedstawiający Tomása de Torquemadę jako Wielkiego Inkwizytora i papieża Sykstusa IV, 1882 r. Foto: wikimedia/domena publiczna

Twórcy serialu "Izabela, królowa Hiszpanii" w reż. J. Fradesa i O. Ferrera nie mogli pominąć tematu hiszpańskiej inkwizycji. Wszak bezpośrednią przyczyną powstania tej instytucji były dyplomatyczne zabiegi, które u ówczesnego papieża podjęli królowa Izabela (w tej roli Michelle Jenner) i jej mąż Ferdynand Aragoński (Rodolfo Sancho).

Tło tych działań stanowiły konflikty społeczne między tzw. "starymi chrześcijanami" a "nowymi". Ci ostatni – określani mianem "conversos" (przechrzczeni) – należeli najczęściej do hiszpańskich Żydów, deklarujących się teraz jako chrześcijanie.


Posłuchaj
58:43 izabela katolicka_ kobiety na tronach świata___949_10_ii_tr_0-0_6db21dd9[00].mp3 Rozmowa Hanny Marii Gizy z prof. Januszem Tazbirem na temat Izabeli Katolickiej w audycji "Klub ludzi ciekawych wszystkiego" (PR 18.12.2010)

 

Nowo ochrzczeni versus "starzy wyznawcy"

Skąd wzięli się na Półwyspie Iberyjskim "conversos"?

Pojawili się oni przede wszystkim jako efekt antyżydowskich pogromów, które nasiliły się w Hiszpanii pod koniec XIV wieku. W obliczu zagrożenia dziesiątki tysięcy Żydów przyjęło chrzest. Tym samym pojawiła się nowa grupa społeczna, która budziła powszechną niechęć i podejrzliwość. Nie akceptowali ich byli wyznawcy – jako tych, którzy "zdradzili judaizm", jak i "starzy chrześcijanie", którzy nie wierzyli w czystość intencji "conversos".

- "Starzy chrześcijanie" patrzyli nieufnie na "nowych". Sądzili, że ci w zaciszu domowym ciągle praktykują stare obrzędy – tłumaczył w Polskim Radiu historyk prof. Janusz Tazbir.

Ta niewiara w motywację religijną "conversos" była, jak podkreślają historycy, uzasadniona – zmiana wyznania następowała z obawy o swoje bezpieczeństwo albo też (te przyczyny szły często w parze) z powodów pragmatycznych. Status chrześcijanina wiązał się z korzyściami, otwierał zamknięte dla Żydów ścieżki zawodowej, politycznej czy też kościelnej kariery. Chronił również przed "antyinnowierczymi" uchwałami, które na przykład zakazywały Żydom i Maurom (wyznawcom islamu) używania tytułów honorowych czy zmiany miejsca zamieszkania.

***

Czytaj także:

***

Nadchodzi hiszpańska inkwizycja

Konflikty między "nowymi" a "starymi" chrześcijanami były na ówczesnym Półwyspie Iberyjskim motywowane również nie tyle względami religijnymi, ile politycznymi. "Kazania wygłoszone przez przeora sewilskiego klasztoru (…) i rady, jakich mnich udzielił królowej Izabeli, utwierdzały ją w przekonaniu o ścisłym związku między partią jej przeciwników a »judaizantami« z kręgu sewilskich conversos", pisał Johns Edwards w książce "Inkwizycja hiszpańska".

W końcu, jak chcą historycy, może za założeniem instytucji, która miałaby "czuwać" nad "nowymi chrześcijanami", stały pobudki i społeczne - postawienie tamy rozruchom na tle wyznaniowym - i religijne: wszak należało chronić tych "conversos", którzy byli w głębi serca "prawdziwymi chrześcijanami".

Tak czy inaczej, królowa Izabela i Ferdynand Aragoński – po zabiegach dyplomatycznych u papieża Sykstusa IV – dopięli swego. 1 listopada 1478 roku Rzym wydał bullę "Exigit sincerae devotionis". Na mocy tego papieskiego dokumentu w królestwie Kastylii, na początku w Sewilli, monarchowie mogli ustanowić inkwizytorów. Ci mieliby nadzorować pracę trybunałów inkwizycyjnych, strzec prawowierności religijnej, a w razie "znalezienia winnych" – kierować sprawę do sądów świeckich, które wymierzałby stosowną karę.

Wielki Inkwizytor

Dwa lata później, pod koniec września 1480 roku, władcy Kastylii i Aragonii na mocy przydzielonych im przez papieża praw (a była to niecodzienna sytuacja, by Rzym oddawał takie uprawienia w ręce niekościelne) powołali dwóch dominikańskich inkwizytorów oraz ich dwóch pomocników.

W 1482 roku papież zatwierdził kolejnych inkwizytorów wskazanych przez królewską parę. Wśród nich wyróżniał się postawą i zaangażowaniem przeor klasztoru dominikanów w Segowii, monarszy spowiednik i doradca - Tomás de Torquemada (w serialu gra go Manel Dueso).

Rok później stanął on na czele, jako Generalny Inkwizytor, ówczesnej hiszpańskiej inkwizycji (najpierw w Kastylii, potem i w Aragonii).


Posłuchaj
03:31 piękny i bestia (7)___Thomas de Torguenada.mp3 O działaniach Tomása de Torquemady mówią prof. Paweł Wieczorkiewicz i Marek Urbański. Audycja z cyklu "Piękny i bestia" (PR, 01.12.2003)

 

Diego Susón i jego córka

Działania, które pierwsi inkwizytorzy podjęli początkowo w Sewilli ("rozpoczęli swoje dzieło z niesłuchaną surowością", "zaczęli wydawać wyroki skazujące na spalenie w ogniu", notowali ówcześni kronikarze) wywołały przerażenie i jednocześnie bunt.

Na czele spisku przeciw inkwizytorom stanął jeden z najzamożniejszych mieszkańców Sewilli, należący do "conversos" Diego Susón (Julio Vélez). Plan jednak się nie powiódł – piękna córka Diega, Susana (Macarena Sanz) wspomniała o tajnych planach swojemu ukochanemu. Ten powiadomił o wszystkim inkwizycyjne władze.

Po szybkim procesie głównych spiskowców, w tym Diega Susóna, spalono na stosie.

Policja polityczna

 Inkwizycja stanowiła faktycznie aparat władzy w rękach królewskich, nie papieża – mówił w radiowej audycji z 2010 roku prof. Janusz Tazbir. – Papież zresztą patrzył się krytycznie na nadgorliwość działań inkwizycji, zwłaszcza za rządów Torquemady. Rzym parokrotnie upominał inkwizytorów za zbyt gwałtowne metody działania – podkreślał historyk.

Gość audycji Hanny Marii Gizy zwrócił uwagę na jeszcze jeden fakt – podporządkowania inkwizycji sprawom nie tyle religijnym, ile politycznym. – Instytucja ta do pewnego stopnia pełniła w ówczesnej Hiszpanii rolę królewskiej policji politycznej. Osoby z wyższych sfer, które nie chciały się podporządkować proabsolutystycznej polityce Izabeli i Ferdynanda, były pomawiane o herezję – mówił prof. Janusz Tazbir.

***

Czytaj także:

***

"Wielki Inkwizytor królestw Kastylii i Aragonii, padre Tomás Torquemada, okryty czarnym zakonnym płaszczem, jechał na białym kordobańskim koniu, ciasno otoczony domownikami, wyprostowany mimo podeszłego wieku, z oczami półprzymkniętymi", pisał Jerzy Andrzejewski na początku swojej znakomitej powieści "Ciemności kryją ziemię".

Przywołanie przez pisarza postaci dominikańskiego inkwizytora – wcześniej to zrobił choćby Dostojewski w "Braciach Karamazow" – świadczy o tym, jak Torquemada wrósł w kulturę, jakich nabrał symbolicznych ("synonim zaciekłego okrucieństwa", notował Władysław Kopaliński) znaczeń.

jp

Źródła: 

Manuel Fernández Álvarez, "Izabela Katolicka", tł. Jacek Antkowiak, Warszawa 2012; Leszek Biały, "Dzieje inkwizycji hiszpańskiej", Warszawa 1989; John Edwards, "Inkwizycja hiszpańska", tł. Marek Urbański, Warszawa 2002; Władysław Kopaliński, "Słownik mitów i tradycji kultury", Warszawa 1985.


Czytaj także

Pedro i Inês. Makabryczny koniec romantycznej miłości

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2024 05:45
Alcobaça w środkowej Portugalii. Tu, w potężnym klasztorze cystersów, znajdują się dwa przepiękne gotyckie grobowce: króla Piotra I oraz jego ukochanej Inês de Castro. Z parą tą wiąże się najsłynniejsza – i bardzo tragiczna – portugalska historia miłosna sprzed sześciu wieków. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przepowiednie dla Polski. Proroctwo Eustachiusza, wizje Wernyhory, znaki na niebie

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2023 05:55
Przełom roku jest czasem zarówno podsumowań, jak i rozmyślań o przyszłości. Te ostatnie dotyczą często losów całej wspólnoty. W historii polskiej kultury zachowało się wiele przykładów prób odpowiedzi na pytania: "Co będzie z Polską?". Przepowiednie te pojawiały się zwłaszcza w dramatycznych i trudnych dla kraju momentach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Izabela, królowa Hiszpanii. Wojna z Portugalią i bunty w Kastylii

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2023 05:48
Niełatwe były pierwsze lata rządów królowej Izabeli. Musiała zmierzyć się z potężnymi zwolennikami jej konkurentki w walce o tron, Joanny la Beltranei, w tym: z Alfonsem V, królem Portugalii. Kastylię bowiem ogarnęła wojna.
rozwiń zwiń