Odkrycie licznych roślin w dwóch świątyniach odkopanych na miejscu umożliwiło bezprecedensowy wgląd w kultowe rytuały i wierzenia Filistynów – składniki pożywienia świątynnego, harmonogram ceremonii i rośliny do dekoracji świątyni. Poprzez skrupulatne badanie oraz analizę ilościową i jakościową rodzajów wykorzystywanych roślin, czasu ich zbiorów, sposobów składania ofiar i potencjalnego znaczenia symbolicznego, badacze z Uniwersytetu Bar-Ilan w Izraelu stworzyli jaśniejszy obraz filistyńskiego podejścia do duchowości.
Jakich roślin używali Filistyni w swoich praktykach religijnych?
- Jednym z najbardziej znaczących odkryć jest identyfikacja najwcześniejszych znanych rytualnych zastosowań kilku roślin śródziemnomorskich, takich jak niepokalanek pospolity (Vitex agnus-castus), złocień wieńcowy (Glebionis coronaria) i Lomelosia argentea. Te szeroko rozpowszechnione rośliny śródziemnomorskie łączą Filistynów z kultowymi rytuałami, mitologią i akcesoriami związanymi z wczesnymi bóstwami greckimi, takimi jak Hera, Artemida, Demeter i Asklepios - powiedziała dr Suembikya Frumin, która kierowała badaniami.
Jak wskazują naukowcy, w świątyni wykorzystywano rośliny znane z tego, że posiadają właściwości psychoaktywne.
Co więcej, analiza nasion i owoców odnalezionych w świątyni dostarczyła cennych informacji na temat czasu odprawiania rytuałów, znaczenia wczesnej wiosny dla obrzędów świątynnych oraz daty ostatecznego wykorzystania świątyni ich zniszczenia przez Chazaela, króla Aramu-Damaszku – które miało miejsce późnym latem lub wczesną jesienią.
Czytaj także:
Sezonowy aspekt praktyk religijnych Filistynów podkreśla ich głęboki związek ze światem przyrody i cyklami rolnictwa.
- Nasze odkrycia podważają wcześniejsze rozumienie filistyńskich rytuałów i oferują świeże spojrzenie na ich praktyki kulturowe oraz powiązania między kulturą filistyńską oraz szerzej rozumianymi śródziemnomorskimi tradycjami religijnymi. Badając rośliny, których Filistyni używali w kontekście rytualnym, lepiej rozumiemy, w jaki sposób ludzie ci postrzegali otaczający ich świat i wchodzili w interakcje z nim - ocenił prof. Ehud Weiss, dyrektor Laboratorium Archeobotaniki na Uniwersytecie Bar-Ilan.
Wpływy z Morza Egejskiego
Autorzy badania zauważają intrygujące ich zdaniem podobieństwa między praktykami ceremonialnymi filistyńskimi i egejskimi. Odkrycie ciężarków krosiennych (urządzenia używanego do produkcji tkanin) w świątyniach filistyńskich, wspólnej cechy miejsc kultu Morza Egejskiego związanych z Herą, jeszcze bardziej wzmacnia hipotezę o wymianie kulturowej i wpływach między obydwoma regionami.
- Odkrycia te otwierają nowe możliwości badań nad interakcjami kulturowymi i religijnymi między Filistynami a sąsiednimi regionami – dodał współautor badania, prof. Aren Maeir z Wydziału Studiów i Archeologii Ziemi Izraela na Uniwersytecie Bar-Ilan Martin. , który kierował wykopaliskami w Tell es-Safi/Gat przez ponad 25 lat. - Wykorzystując zaawansowane analizy ilościowe i jakościowe zbiorowisk roślinnych, pogłębiliśmy nasze zrozumienie starożytnych praktyk kultowych i ich znaczenia w szerszym świecie śródziemnomorskim.
Czytaj także:
Kim byli Filistyni?
Filistyni zaliczali się do tzw. Ludów Morza, które w XII w. p.n.e. uderzyły na Egipt. Po klęsce część z nich osiedliła się na terenie dzisiejszego południowego Izraela, w pięciu miastach. Ich pochodzenie etniczne nie zostało definitywnie ustalone. Przeważa teza, że ich praojczyzną był rejon Morza Egejskiego.
W Biblii przedstawieni są jako przeciwnicy Izraelitów - Filistynem miał być olbrzym Goliat, z którym walczył Dawid. Wcześniej walki z Filistynami miał toczyć obdarzony niezwykłą siłą Samson.
Scientific Reports/EurekAlert!/bm