Historia

Wilanowskie fascynacje

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2011 06:00
Wystarczy pojechać do Wilanowa, aby pojąć, jak mocno byliśmy zakorzenieni w Europie za czasów sarmackiego króla - piszą autorzy szkiców o pałacu Jana III Sobieskiego.
Muzeum Pałac w Wilanowie
Muzeum Pałac w WilanowieFoto: źr. www.wilanow-palac.art.pl

"Wilanowski widnokrąg" to zbiór szkiców o kulturze i sztuce europejskiej, o tradycjach, postawach i wzorach, dla których punktem wyjścia jest Pałac w Wilanowie - rezydencja króla Jana III, późniejsza siedziba: Sieniawskich, Czartoryskich, Lubomirskich, Potockich i Branickich.

Autorami książki są: historyk sztuki, redaktor naczelny Magazynu Historycznego Mówią Wieki Jarosław Krawczyk i historyk, konserwator Krzysztof Chmielewski.

- Dlaczego napisaliśmy tę książkę? Głównie z chęci zrobienia czegoś dla Pałacu Jana III, który przeżywa dziś kolejny okres świetności. Chcieliśmy pokazać, że niekoniecznie trzeba przebiegać tłumnie sale najwspanialszych muzeów Europy, aby zrozumieć historię jej sztuki. W żadnej mierze nie chcemy odmawiać czytelników od wizyty w londyńskiej National Gallery, czy w paryskim Luwrze, bo to miejsca cudowne. Ale starczy pojechać do Wilanowa, aby pojąć, jak mocno byliśmy zakorzenieni w Europie za czasów sarmackiego króla. Wcześniej też - i dziś - napisali autorzy we wstępie.

Zbiór otwiera obszerny tekst Krawczyka na temat króla Jana III Sobieskiego, pierwszego właściciela wilanowskiego pałacu, walecznego dowódcy, a jednocześnie mecenasa sztuk i nauk. Kolejne poświęcone są samemu pałacowi. Jeden z nich opowiada o niezwykłej architekturze tego barokowego budynku, który charakteryzuje się połączeniem sztuki europejskiej ze staropolską tradycją budowlaną. Snując swoją opowieść w tekście "Od rzymskiej willi do pałacu króla Jana" Chmielewski opowiada przy okazji o architekturze starożytnej Grecji i Rzymu, renesansie włoskim, baroku, dziełach Albertiego, Palladia, Bramante, Michała Anioła, Borrominiego, a także o Luwrze i Wersalu.

Z kolei punktem wyjścia do tekstu Krawczyka "Antyczny bohater nad Wisłą - kody i symbole" jest wystrój malarsko - rzeźbiarski elewacji i wnętrz Pałacu w Wilanowie, który w nawiązaniu do symboliki antycznej głosi apoteozę rodu Sobieskich i gloryfikację sukcesów militarnych króla. Przy tej okazji autor opowiada o malarstwie barokowym wspomina m.in. takich malarzy jak Caravaggio czy Poussin.

Następne rozdziały opowiadają m.in. o jednym z kolejnych właścicieli pałacu - Stanisławie Kostce Potockim, polityku i kolekcjonerze, który w 1805 roku utworzył w Wilanowie pierwsze muzeum sztuki, a także o najciekawszych ze zgromadzonych w pałacu dziełach sztuki. Wśród nich są m.in. antyczne greckie wazy, marmurowe popiersia cesarzy Nerona i Hadriana, niewielka gliniana figurka Mojżesza, uważana za model do rzeźby Michała Anioła.

Znajdujący się w przejściu do Sali Białej wilanowskiego pałacu pomnik konny Jana III jest - dla Krawczyka - punktem wyjścia do opowieści o pomnikach Marka Aureliusza i wzorowanym na nim pomniku księcia Józefa Poniatowskiego, o pomnikach kondotierów Gattamelaty i Colleoniego, czy pomniku cara Piotra I. Przy okazji opowieści o malarskich dziełach tzw. małych mistrzów holenderskich z wilanowskiego Gabinetu Holenderskiego opowiada on o Vermeerze, Tycjanie, Velazquezie. Pisząc zaś o wspaniałym portrecie Stanisława Kostki Potockiego ujarzmiającego wspaniałego rumaka pędzla Jaquesa-Louisa Davida, wspomina m.in. Ingresa i Delacroixa.

Książka wydana została nakładem Muzeum Pałacu w Wilanowie.

Czytaj także

Komu wilanowskie skarby?

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2009 08:33
Warte miliony złotych muzealia chce odzyskać rodzina Branickich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kolekcjoner i zdrajca

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2009 14:54
Kolekcja prymasa Michała Stefana Radziejowskiego na wystawie w Muzeum Pałacu w Wilanowie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

300-lecie Wilanowa

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2010 09:15
300-lecie Wilanowa
rozwiń zwiń