Wartość importu wyniosła 21,1 mld euro, czyli o 5,2 proc. Wymiana handlowa zamknęła się dodatnim saldem w wysokości 10,3 mld euro. W strukturze wartości polskiego eksportu ogółem eksport produktów rolno-spożywczych stanowił, podobnie jak przed rokiem, 12,8 proc., a w wartości importu 8,4 proc. wobec 8,0 proc. w 2018 r. - poinformował GUS w raporcie "Rolnictwo 2019".
Ilościowo wywóz produktów rolno-spożywczych był większy o 3,5 proc. w porównaniu do 2018 r. W strukturze wartościowej eksportu dominowały (ponad 80 proc. udziału), podobnie jak w latach poprzednich, produkty przetworzone.
Głównymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych były kraje UE, gdzie trafiło ok. 81 proc. żywności o wartościowi 25,6 mld euro. Najważniejszym partnerem handlowym były nadal Niemcy (ponad 24 proc. udziału), które zakupiły produkty rolno-spożywcze za 7,6 mld euro, tj. o ok. 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Ważnymi odbiorcami były również: Wielka Brytania (8,9 proc. udziału), Holandia (6,4 proc. udziału), Francja i Włochy (po 5,4 proc.) oraz Czechy (4,8 proc. udziału).
Jak zauważa GUS, w ubiegłym roku Polska była największym w UE producentem porzeczek, drugim w świecie po Federacji Rosyjskiej. W produkcji jabłek nasz kraj zajmował 2 miejsce w świecie (po Chinach) i 1 miejsce w UE. W produkcji truskawek Polska była na 5 miejscu w świecie. Polska jest też jednym z czołowych w UE producentów wiśni, czereśni oraz malin.
W produkcji przetworzonych produktów rolnych Polska zajmowała w ub.r. także czołowe pozycje. W produkcji zagęszczonego soku jabłkowego była na 2 miejscu na świecie, po Chinach; mrożonych owoców i zagęszczonych soków z owoców miękkich – na 3. po USA i Chinach oraz 5. - w produkcji mrożonych warzyw. W UE Polska utrzymała się na 3 pozycji w produkcji mrożonych warzyw, po Belgii i Hiszpanii. Mrożonki miały dominującą pozycję w przetworach z udziałem ok. 53 proc.
Polska jest też największym w UE eksporterem produktów drobiowych, piątym – produktów wołowych i szóstym – produktów wieprzowych. Za wywiezione produkty mięsne uzyskano w 2019 r. 6,2 mld euro o ok. 3 proc. więcej niż w poprzednim roku.
Dużą pozycję w eksporcie stanowią produkty mleczarskie, w ub.r., sprzedano ich o 2 proc. więcej niż w 2018 r., za kwotę 2,3 mld euro. Najwięcej polskich produktów mleczarskich kupiły kraje UE - ponad 74 proc.
PAP/PR24/ho