Section00

Małe
ojczyzny


Życiowa i artystyczna droga Krzysztofa Pendereckiego rozpoczyna się w wielokulturowej galicyjskiej Dębicy i dociera do leżących nieopodal Lusławic, które sam kompozytor nazywa swoją Itaką. Zrekonstruowany dworek i dążąca do uniwersalnej syntezy twórczość kompozytora jawią się jako przejaw tej samej tęsknoty za utraconym (odzyskanym?) porządkiem aksjologicznym.


– Mój dziadek był Niemcem, ewangelikiem, który przeszedł na katolicyzm dla mojej babci. Babcia była Ormianką. Żyliśmy w żydowskim miasteczku pełnym chasydów. Wychowałem się w duchu tolerancji – opowiadał Krzysztof Penderecki (PR, 12.07.2002)

– Mąż mówi, że Armenia to właściwie jego druga ojczyzna – zwróciła uwagę Elżbieta Penderecka, która z okazji 75. urodzin Krzysztofa Pendereckiego opowiadała o korzeniach kompozytora, jego wadach i zaletach, a także o tajemnicy ich szczęśliwego małżeństwa (PR, 23.11.2008)

– Mam bardzo tradycyjne podejście do Świąt. Przy stole wigilijnym zasiadają zawsze członkowie rodziny, a na stole jest dwanaście zwyczajowych potraw. Uszka do barszczu od dzieciństwa lepię sam – opowiadał Krzysztof Penderecki (PR, 24.12.2014)

– Labirynt to moja obsesja. Mam dwa labirynty. Drugi posadziłem w zeszłym roku, będzie największy w Polsce – zdradził Krzysztof Penderecki w rozmowie na temat ogrodu w Lusławicach, które kompozytor nazywa "swoją Itaką" (PR, 12.07.2002)

– Nie rozmawiam z dziećmi na temat mojej muzyki. Czasem udaje mi się je ściągnąć na koncert – mówił kompozytor, omawiając artystyczne talenty swoich dzieci i wnuków, a także wspominając, jak ojciec "zmusił go do muzyki" (PR, 12.07.2002)

"Od tatki dla Beatki" - brzmiała dedykacja na popularnym menuecie z "Rękopisu znalezionego w Saragossie". Najstarsza córka kompozytora Beata Penderecka, dziennikarka muzyczna Radia Kraków, opowiadała o tym, które kompozycje ojca lubi najbardziej (PR, 23.11.2008)


Requiem polskie (nr 1, 2 i 3)

Lacrimosa: wyk. Iwona Hossa (sopran), Chór Filharmonii Śląskiej, Camerata Silesia - Zespół Śpiewaków Miasta Katowice, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka (Sala Koncertowa NOSPR w Katowicach, 16.12.2016); Chaconne: wyk. Aukso Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego (Mediateka w Tychach, 2.04.2016); Agnus Dei: wyk. Camerata Silesia - Zespół Śpiewaków Miasta Katowice pod dyrekcją Anny Szostak (Sala Kameralna NOSPR w Katowicach, 24.11.2018)

Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę (5:26)
Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II na orkiestrę kameralną (6:11)
Agnus Dei na chór mieszany a cappella (6:05)
Krzysztof PendereckiMałe ojczyzny / mobile
Section025