Section00

Polska
okiem
kompozytora


Sakralna muzyka Krzysztofa Pendereckiego stanowi jedyną w swoim rodzaju kronikę najnowszej historii Polski. Ale wybitny kompozytor nie szczędził też swojej ojczyźnie słów gorzkich...

– Uważam, że najwybitniejsze polskie dzieła powstały z wymieszania dwóch elementów: Zachodu i Wschodu. Polska kultura w ogóle jest na rozdrożu – powiedział Krzysztof Penderecki w rozmowie z Izabellą Grzenkowicz (PR, 1980)

– To utwór związany z polską drogą krzyżową lat i wojennych, i powojennych, i ostatnich – mówił twórca o "Polskim Requiem", zwracając uwagę na związki swojej muzyki z najnowszą historią Polski, a także na fatalną sytuację ekonomiczną w kraju (BBC, 13.10.1985)

Moi adwersarze, których mam dosyć dużo, szczególnie w naszym kraju, mówią, że napisałem "Polskim Requiem" pod polską publiczkę. Nic podobnego. Oddźwięk tej muzyki u nie-Polaków jest o wiele większy – zauważył kompozytor (PR, 5.01.1987)

– Chamstwo istnieje zawsze, nie tylko w Polsce, choć w naszym kraju przybrało w ostatnich czasach gigantyczne rozmiary – mówił Krzysztof Penderecki przed premierą nowej inscenizacji jego opery "Ubu Rex" w warszawskiej Operze Narodowej (PR, 11.10.2003)


– "Lacrimosa" powstała na otwarcie Pomnika Pomordowanych Stoczniowców. Pisałem ją w emocji. Zaczęło się od telefonu Lecha Wałęsy, którego wówczas jeszcze nie znałem. Powiedział, że mam dwa dni na skomponowanie utworu – wspominał artysta (PR, 21.03.2018)

– Wielu polskich muzyków zostawia po próbie instrumenty w szafkach. Na świecie jest tak, że każdy stara się dokształcać, powstają zespoły kameralne, muzycy grają w domu. U nas traktuje się to jako pracę urzędnika – żalił się Krzysztof Penderecki (PR, 3.05.1991)

– Zanurzyłem się w polskiej poezji i jak gdyby odkryłem ją na nowo. W dwa-trzy miesiące przeczytałem chyba 6000 stron – mówił Krzysztof Penderecki o komponowaniu dzieła "Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii" (PR, 14.01.2011)

Credo na kwintet solistów, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę

wyk. Wojciech Gierlach (bas), Iwona Hossa (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Ewa Vesin (sopran), Tomasz Warmijak (tenor), Chór Chłopięcy Pueri Claromontani, Schola Cantorum Gedanensis, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego (23. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Bazylika Jasnogórska w Częstochowie, 5.05.2013)

Credo in unum deum (6:12)
Qui propter nos homines. Et incarnatus est (9:15)
Crucyfixus - Crucem tuam adoramus Domine (15:02)
Et resurrexit (8:37)
Et in Spiritum Sanctum. Confiteor. Et vitam (12:07)
Krzysztof PendereckiPolska okiem kompozytora / mobile
Section025