Nowa Tradycja 2024

Raphael Rogiński i "Talán" Folkowym Fonogramem Roku 2023!

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2024 15:40
Po raz kolejny rozstrzygamy konkurs na najlepszą płytę z muzyką folkową wydaną w minionym roku w Polsce!
Na podium Folkowego Fonogramu Roku 2023 znalazły się cztery płyty.
Na podium Folkowego Fonogramu Roku 2023 znalazły się cztery płyty. Foto: mat. pras.

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce.  Skierowany jest do muzyków działających w Polsce, inspirujących się tradycjami muzycznymi Polski i świata.

-----------------------------------------

WYNIKI FFR 2023

I miejsce "Talan" Raphaela Rogińskiego
II miejsce "Młynka kręci" zespołu Transatlantyk
III miejsce ex aequo: "Lilith Abi" zespołu Bastarda oraz "Hajda!" zespołu Hajda Banda / Гайда Банда

-----------------------------------------

Wybitny talent. On nie gra na gitarze, on ją skłania do śpiewu, do opowieści. Tu w dodatku językiem, który dziś w Polsce brzmi może egzotycznie, ale przecież stamtąd przyszliśmy. Jarosław Szubrycht

Raphael Rogiński i "Talàn" - na pierwszym miejscu za rok 2023

Gitarzysta Raphael Rogiński na tej płycie wybrał się na poszukiwanie korzeni Europy Wschodniej. Znalazł je na czarnomorskim stepie, tym morzu traw. Opowieść, która wyłania się z tych poszukiwań jest intymna, niezwykle osobista. Gitara Raphaela czasem po prostu szepcze dawno zapomniane historie. O utracie, tęsknocie, bólu, o radzeniu sobie z nimi, o pięknie i smutku.

Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.             


"Rozproszony, a czasami wymierzony rock (!), ale ogółem medytacyjny... z echami z innych światów, tak jakby dźwięki i melodi musiałby przemierzyć dalekie odległości, żeby do niego dotrzeć", ocenia dziennikarka BBC Lopa Kothari.

"Piękna, poruszająca muzyka czerpiąca zewsząd, nie tylko z Basenu Morza Czarnego, dokąd Raphael wybrał się w poszukiwaniu korzeni Europy Wschodniej. Słychać tu i we-wnętrzną deltę Nigru i tę Missisipi, stepy, Karpaty, Neapol i Stambuł. "Talan" to przejmująca medyta-cja nad światem, kulturą, ludzkością i przyrodą, podana w formie niezwykle intymnej, słychać tu każ-dy najmniejszy dźwięk, gitara wręcz czasem szepcze, jakby Raphael opowiadał tę swoją historię przy ognisku", pisze o tej płycie dziennikarz muzyczny Michał Wieczorek.

CZYTAJ TEŻ: Natchniona wspólnota z Hizbut Jámm

Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się płyta "Młynka kręci" zespołu pod wodzą Michała Żaka - Transatlantyk. "Słucha się tej płyty jako świetnie zakomponowanej, ułożonej całości. A istotne jest także to, że – i symbolicznie, i całkiem dosłownie – patronują tej muzyce: ludowy muzykant z Wileńszczyzny, Jan Czarnecki i mistrz literatury – Witold Gombrowicz, nieprzypadkowa jest wszak nazwa zespołu. Ludowe źródła, folkowe natchnienia, jazz, muzyka świata, swoboda improwizacji, ale też elementy nowoczesności – rapowania czy swoistej transowości w paru fragmentach – tworzą tu specyficzny i pasjonujący artystyczny konglomerat. Walorem jest też muzyka – w całości komponowana przez członków zespołu, ale większość utworów odwołuje się do tradycji, powstała na motywach ludowych pieśni i melodii", ocenia Tomasz Janas.


Na trzecim miejscu w konkursie Ex aequo znalazły się płyty 
Bastarda Trio / Aleksić / Podrumac - Lilith Abi i Hajda Banda / Гайда Банда - Hajda! 
Dziewiąty album Bastardy to dziewiąty strzał w dziewiątkę. Wypracowali swój muzyczny język, ale ciągle go poszerzają i za każdym razem jest to wycieczka w fantastyczną stronę. Tak jest i tym razem, gdy wraz z Katariną Aleksić i Branislavą Podrumac zabierają się za koły-sanki z prawie całego świata" pisze Micha Wieczorek o Bastardzie. 
Z kolei hajda Banda ujęła zwłaszcza zagranicznych jurorów:
 "A good variety of music. Great intertwining violins and sometimes polyphonic vocals exploring a new geographical area of music", pisał Simon Broughton, a Lopa Kothari dodaje: "Just shows that folk music travels through time. Great debut of modern roots music with great energy"
Jury konkursu Folkowego Fonogramu Roku 2023 obradowało w składzie: Kuba Borysiak – dziennikarz Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Simon Broughton – red. nacz. Magazynu Songlines (Wlk. Brytania), Tomasz Janas – krytyk muzyczny, Lopa Kothari – dziennikarka BBC (Wlk. Brytania), Hanna Szczęśniak – producentka, dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Jarosław Szubrycht – krytyk muzyczny, Magdalena Tejchma – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Milan Tesař - Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe (Czechy), Aleksandra Tykarska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Manos Tzanakakis - Sto Kokkino 105 FM (Grecja) oraz Michał Wieczorek – krytyk.
 
.
Finaliści FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2023:
  1. „Hajda!” Hajda Banda / Гайда Банда wyd. Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando

  2. „Lilith Abi” Bastarda Trio, Katarina Aleksic, Branislava Podrumac wyd. Audio Cave 

  3. „Mazurka Jazz Impressions” Marcin Pospieszalski Quartet, wyd. Fundacja Muzyki Niezależnej

  4. „Młynka kręci” Transatlantyk wyd. Requiem Records

  5. „Pieśni Wielkopostne” Basia Pospieszalska i Michał Bąk wyd. własne

  6. „Pogłosy” Kapela Niwińskich, wyd. własne

  7. Poleski Skład Smyczkowy wyd. Towarzystwo dla Natury i Człowieka

  8. „Rano” Michalove

  9. „Talan” Raphael Roginski wyd. Instant Classic

  10. „Tryptyk biłgorajski” Magda Kuraś Quintet wyd. Alpaka Records

Więcej szczegółów na www.nowatradycja.polskieradio.pl