X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Wibrafon Kandinskiego i gitarowa jazda... z Wąchocka do Ostrowca

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2010 14:10
W kolejnym przeglądzie nowości jazzowych: Turczynka śpiewa standardy, a z Wąchocka do Ostrowca gramy ostry jazz-rock.

Formation – In "The Colours and the Shapes", CM Records 2009

"Paleta jest klawiaturą, oczy są harmonią a dusza fortepianem z wieloma strunami. Artysta jest ręką, która uderza w klawisze aby spowodować wibracje w duszy a każdy dźwięk ma swój kolor, jego odcień jest wysokością tonu a nasycenie dynamiką" – tak do swojej twórczości podchodził Wasilij Kandinsky – malarz i muzyk. To właśnie jego dzieła i spojrzenie na sztukę stało się źródłem inspiracji dla wibrafonisty Krzysztofa Nowakowskiego. Ten uczeń Bernarda Masalego nie ograniczał się w swojej dotychczasowej karierze do muzyki improwizowanej, ale działał także w zespołach latino, rockowych a nawet w orkiestrach grających muzykę poważną. Formation – In – akustyczne trio z grającym na instrumentach perkusyjnych Maciejem Garbowskim i kontrabasistą Przemysławem Strączkiem – zostaje poszerzone o gitarzystę Mikołaja Cierpka i obsługującego elektronikę Jakuba Łuka. Dzięki temu "The Colours and the Shapes" to mieniąca się różnymi barwami muzyka zawieszona pomiędzy podziałami na gatunki. To stanowi siłę ale i słabość projektu. Krążkowi daleko do jazzowych struktur tworzonych choćby przez Dominika Bukowskiego, jest zaś tworem artysty płodnego, który umiejętnie łączy różne idiomy, dzięki czemu jego album jest niewyrazisty, ale piękny plastycznie. I chyba o to Nowakowskiemu chodziło.

Olga Spasojewska




/
Piotr Mania "Pearl", Fonografika 2010

Debiutancka płyta Piotra Mani, nagrodzona tegorocznym Fryderykiem, to klasyczna gra pianisty w trio, formacja, która stanowi naturalne środowisko dla każdego jazzowego pianisty. To w takim układzie Mania wchodzi na kolejny szczebel swojego artystycznego rozwoju. Ten młody współpracownik Leszka Możdżera, który powierzył mu wykonanie partii fortepianu i innych instrumentów klawiszowych w musicalu "Hair" w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a później zapraszał do kolejnych wspólnych projektów m.in "Pub 700", prezentuje się jako pewny siebie artysta, który w ramach utartych schematów, stara się zaprezentować swoje "coś". A słuchając "Pearl" dochodzimy do wniosku, że ważne jest dla niego poszukiwanie harmonii, umiaru, że oczekuje od słuchacza chwili zastanowienia, że chce go na chwilę wyrwać z pospiesznego rytmu życia. Poprawna gra kolegów z zespołu: kontrabasisty Adama Żuchowskiego i perkusisty Tomasza Sowińskiego i ich wkład kompozytorski – to kolejne atuty projektu. Mania widzi swoje miejsce w mainstreamie, grą nawiązuje do dokonań największych: Billa Evansa, Oscara Petersona, Keitha Jarretta. Idzie drogą młodszych – Brada Mehldaua czy Esbjörna Svenssona. Czy przetopi swoje umiejętności i talent w sukces, który udało się osiągnąć Marcinowi Wasilewskiemu i Pawłowi Kaczmarczykowi?

Mieczysław Burski


/
Andrzej Chochół & Michał Zduniak "Opowieści znad Kamiennej", Polonii Records

Okładka "Opowieści znad Kamiennej" niezbyt współgra z muzyką zawartej na albumie. Pierwsza myśl, będzie bluesowe granie, coś w stylu Abercrombiego, delikatnie wspomagane przez drugoplanową perkusję. Już początek płyty przekonał mnie, że bardzo się w moich przypuszczeniach pomyliłem. Andrzej Chochół i Michał Zduniak tworzą muzykę niesamowicie ostrą, pełną wybuchowej energii, kolejne utwory – opisujące trasę z Wąchocka do Ostrowca Świętokrzyskiego, to postrockowa ekspresja, jazzowa wirtuozeria i jazz rockowe fascynacje latami 70. Chochół atakuje ucho ostrymi, ekspresyjnymi dźwiękami, jest naprawdę gorąco. Taka szkoda, że tego duetu nie uda nam się już nigdy usłyszeć na żywo. W zeszłym roku bowiem Michał Zduniak zmarł przeżywszy 51 lat. Pozostawia po sobie zapis wielkiej muzycznej elokwencji, świetnie współgra z dynamiką gitarowych popisów. "Opowieści..." to album niezwykle interesujący, który może zaciekawić nie tylko fanów muzyki improwizowanej, ale także fanów gitarowej elokwencji i pomysłowości.

Mieczysław Burski

/

Köse/Hołownia/Suchanek/Jonkisz "Just Friends", HoBo Records 2010

To właśnie lubię w jazzie. Spontaniczne spotkanie grupki starych przyjaciół. Tutaj nie trzeba wiele opracowywać, ćwiczyć, zastanawiać się, wystarczy grać i dzieli się swoją muzyką i emocjami zarówno z publicznością jak i z resztą zespołu. Sibel Köse – doskonale zna polską publiczność – więc, mimo że weszła właściwie na scenę z rozbiegu, lecąc z Istambułu – nie zawiodła. Czekał na nią już pianista Bogdan Hołownia – ulubiony partner jazzujących pań, i dwie legendy: perkusista Kazimierz Jonkisz i kontrabasista Bronek Suchenek – od lat mieszkający w USA. Takie na poły niezaplanowane spotkanie na warsztatach jazzowych w Puławach przemieniło się w piękną płytę "Just Friends". Stylowy swing, luz, ciepło śpiewu Turczynki, która pięknie śpiewa standardy - to jej życie. Robi to z łatwością, naturalnością, jakby sama była autorką tych tekstów. Jest w tych prostych słowach i muzyce wielka moc, która przyciąga do nich kolejnych fanów. Nie znajdziemy na tym krążku awangardowego podejścia, żadnych deformacji – nic z tych rzeczy. A jednak, mimo że utworów tych nasłuchałam się już tyle razy w życiu, to jednak za każdym razem odnajduje w nich coś nowego, a akompaniament – mniami – palce lizać!

Olga Spasojewska


Czytaj także

Metheny i roboty

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2010 11:30
W tym tygodniu orkiestra robotów, młodzi idą śladami Komedy, Kułakowski wielbi Naturę, a Freudowie tworzą Monstrum.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyczne przygody

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2010 11:56
W kolejnym przeglądzie jazzowym wspominamy Lady Day, prezentujemy wielki chór Bobbiego McFerrina i nowe trio Paula Motiana.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jarek Śmietana - "Psychadelic Music Of Jimi Hendrix"

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2009 10:47
Jim Hendrix jest na tyle wyrazistą postacią, że umieszczenie jego nazwiska na okładce płyty na pewno przyciągnie nie jedno spojrzenie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Urbaniak - "Miles of Blue"

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2009 07:52
50 lat od nagrania ponadczasowego "Kind of Blue" to doskonały marketingowo moment by przedstawić swoje "odczytanie" muzyki Milesa Davisa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazzujący Frycek

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2010 11:27
W tym tygodniu improwizowany Chopin, Pasja w sosie free i bałkańskie tango.
rozwiń zwiń