Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 26.11.2016

Międzywojnie. Rewolucja w branży "beauty"

- Gama kosmetyków w międzywojniu nie była tak szeroka jak dziś, ale Polki miały w czym wybierać. Wiodącą marką był "Śnieg Tatrzański" oferujący kremy pielęgnacyjne, szampony i pudry. W użyciu były także farby do włosów oraz... środki do depilacji - mówi Katarzyna Pytkowska, rektor Wyższej Szkoły Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia.
Posłuchaj
  • Jak upiększały się w Polki w okresie dwudziestolecia międzywojennego? (Klucz kulturowy/Czwórka)
Czytaj także

Już w XIV wieku, dzięki córce Władysława Łokietka, powstały w Polsce pierwsze alkoholowe perfumy. Dominowały w nich nuty rozmarynu i tymianku, a recepturę w tajemnicy przekazał mnich-pustelnik. Największy zaś rozwój polska branża kosmetyczna zanotowała w latach 20. i 30. ubiegłego wieku. - Doktor Luster, bracia Falkiewiczowie, Fryderyk Puls, absolutna heroina polskiej kosmetologii doktor Świtalska - dzięki tym ludziom byliśmy w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o osiągnięcia w tej branży i produkowaliśmy tyle kosmetyków co na przykład Francuzi - opowiada gość Czwórki. 

Katarzyna Pytkowska Katalogi polskich firm, które produkowały w dwudziestoleciu międzywojennym pomadki są dowodem na to, jak wiele odcieni szminek miały wówczas do wyboru kobiety. Czerwień nie była jedyną opcją

Duży wpływ na tę sytucję miała nie tylko rewolucja przemysłowa, ale też rozwój kinematografii i odkrycia naukowe. W audycji sprawdzamy, które kosmetyki na pewno nie trafiłyby dziś do sprzedaży, badamy skład ówczesnej farby do włosów i tłumaczymy dlaczego ze wszystkich kosmetyków kobiety najdłużej czekały na tusz do rzęs.    

***

Tytuł audycji: "Klucz Kulturowy"

Prowadzi: Justyna Majchrzak

Gość: Katarzyna Pytkowska (rektor Wyższej Szkoły Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia)

Data emisji: 26.11.2016

Godzina emisji: 15.15

kul/gs