Johann Joachim Kaendler określany jest mianem geniusza i wizjonera. "Ukrzyżowanie" to jedno z jego najbardziej spektakularnych dzieł. Imponuje także swoimi wymiarami, ma bowiem 130 cm wysokości. Dzięki pracy konserwatorów można oglądać je m.in. w Gabinecie Porcelanowym w Zamku Królewskim na Wawelu.
14:57 PR2 2024_11_03-09-30-05.mp3 Dorota Gabryś i Daniel Bednarczyk o "Ukrzyżowaniu" Kaendlera (Kunstkamera/Dwójka)
"Ukrzyżowanie" Kaendlera
Kurator Gabinetu Porcelanowego Dorota Gabryś podkreśliła, że "Ukrzyżowanie" jest wyjątkową rzeźbą, która zachwyca szczegółowością i ekspresją postaci. - To ogromna grupa złożona z kilkunastu elementów, przedstawiająca całą historyczną scenę ukrzyżowania i tego, co działo się na Golgocie. Mamy tutaj kilkanaście postaci bardzo szczegółowo dopracowanych rzeźbiarsko - powiedziała.
Wspaniałość rokoka - o wystawie opowiada dr Claudia Bodinek
Prowadzący monachijską galerię antyków, Alfredo Reyes i Gerhard Röbbig przez lata przygotowywali się do realizacji spektakularnej ekspozycji XVIII-wiecznych figur Johanna Joachima Kaendlera. To marzenie ziściło się na Wawelu w postaci wystawy "Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera", którą możecie podziwiać do 29 września 2024. O historii miśnieńskiej porcelany i wyjątkowej współpracy galerii Röbbig München z Zamkiem Królewskim na Wawelu opowiada kuratorka wystawy dr Claudia Bodinek. *** Partnerzy Zamku i wystawy: Röbbig München – Partner Wystawy Kulturalny Biznes – Mecenas Zamku Królewskiego na Wawelu PKO Bank Polski – Partner Strategiczny Zamku Królewskiego na Wawelu Grupa PGE – Mecenas Edukacji Zamku Królewskiego na Wawelu PKP Intercity. Pociąg do podróży – Partner Wystawy „Wspaniałość rokoka” Smart OOH - AMS SA – Partner Promocyjny
Opublikowany przez Zamek Królewski na Wawelu Wtorek, 10 września 2024
- Pierwszym wrażeniem jest jednak wrażenie kompozycji cudownie ujętej w trójkącie. Obserwujemy w niej niesamowitą ekspresję między postaciami biorącymi udział w tej scenie. Góruje nad nimi martwy Chrystus, ale wszystko, co dzieje się u jego stóp, jest absolutnie doskonałą barokową rzeźbą - oceniła Dorota Gabryś.
Rekonstrukcja rzeźby
Wawelska rzeźba była silnie uszkodzona i zdekompletowana. Jej rekonstrukcja trwała sześć lat. Było to ogromne wyzwanie dla całego zespołu kierowanego przez Jana Kosteckiego. - Porcelana jest o tyle trudna w stosunku do innych materiałów, że raz pęknięta nie da się połączyć w taki sposób, jaki był oryginał. Rzeźba ta jest o tyle specyficzna, że została zakonserwowana z zachowaniem technologii - opisał Daniel Bednarczyk, obecny kierownik Pracowni Konserwacji Rzemiosła Artystycznego Zamku Królewskiego na Wawelu.
Czytaj także:
- Oznacza to, że ubytki zostały uzupełnione wcześniej przygotowanymi elementami wypalonymi według technologii pierwotnej manufaktury. Był to wyjazd do Miśni kierownika Jana Kosteckiego, który tam przygotowywał elementy z oryginalnych form. Były to elementy od ułamanych palców, przez ułamane halabardy i kończąc na postaci Chrystusa i Marii Kleofasowej - zdradził.
***
Tytuł audycji: Kunstkamera
Prowadziła: Aleksandra Łapkiewicz
Goście: Dorota Gabryś (kurator Gabinetu Porcelanowego), Daniel Bednarczyk (kierownik Pracowni Konserwacji Rzemiosła Artystycznego Zamku Królewskiego na Wawelu)
Data emisji: 3.11.2024
Godz. emisji: 9.30
dz/wmkor