Eufonie. Muzyka Europy Środkowo-Wschodniej, czyli próba ucieczki ze Wschodu i z Zachodu

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2024 13:58
- Mamy nurt, który w swojej genezie jest absolutnie radykalny, jak choćby minimalizm, ale łączymy go z jakimś elementem tradycyjnym, dodajemy do tego duchowość i wychodzi nam charakterystyczna środowo-europejska zbitka - mówił w Dwójce Krzysztof Stefański z "Ruchu Muzycznego" przed debatą w ramach 6. Festiwalu Eufonie.
Debata pt. Czym jest muzyczna Środkowa Europa? odbędzie się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej przed niedzielnym koncertem w ramach festiwalu Eufonie
Debata pt. "Czym jest muzyczna Środkowa Europa?" odbędzie się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej przed niedzielnym koncertem w ramach festiwalu EufonieFoto: Billion Photos/Shutterstock

Od piątku (15.11) trwa 6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. Jego ideą jest "upowszechnianie dziedzictwa kulturowego większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia: od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie.


Posłuchaj
60:30 2024_11_16 10_00_01_PR2_Duety_w_Dwojce.mp3 Muzyka Europy Środkowo-Wschodniej (Duety w Dwójce) 

Czym jest muzyczna Środkowa Europa?

W niedzielę (17.11), w Filharmonii Narodowej o godz. 17.45 pod egidą "Ruchu Muzycznego" odbędzie się debata, w której wezmą udział: dyrygent Łukasz Borowicz, muzykolog Paweł Gancarczyk, skrzypaczka i śpiewaczka Ewa Grochowska oraz kompozytorka i organizatorka życia muzycznego Joanna Wnuk-Nazarowa. Dyskusję poprowadzi Krzysztof Stefański.

Czytaj także:

W swoim słynnym eseju z 1983 roku "Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej" Milan Kundera napisał: Europa Środkowa nie jest państwem, lecz kulturą lub losem. Jej granice są domeną wyobraźni i powinny być rysowane wciąż od nowa, w zależności od każdej kolejnej sytuacji historycznej.

Od naśladowania do własnego stylu 

- Cechą tego regionu jest próba ciągłego szukania ucieczki ze Wschodu, ale i z Zachodu. Obserwując różne pokolenia kompozytorów, widać drogę, jaką przechodzą: od naśladowania czy kontynuowania czegoś zastanego albo naśladowania czegoś, co jest aktualnie popularne na Zachodzie do stwierdzenia, że nie, to jednak nie jest do końca nasze i próby stworzenia czegoś własnego - tłumaczył redaktor "Ruchu Muzycznego".

W programie audycji znalazły się jeszcze dwa inne tematy:

1. Pokonkursowe losy zwycięzców Konkursu Chopinowskiego

W okładkowym artykule najnowszego miesięcznika "Grammophone" – The complexity of simplicity (Złożoność prostoty) – kochany przez miłośników pianistyki i muzyki Chopina Bruce Liu opowiada o swoim życiu po konkursowym triumfie w Warszawie, trasach koncertowych, ideałach i perspektywach. To dla mnie ważne, aby zwolnić i bardziej zgłębiać wewnętrzne uczucia i emocje - mówił.

2. Czy Seong Jin Cho jest na fali wznoszącej?

Recenzja występu Seong Jin Cho w Warszawie autorstwa Róży Światczyńskiej to drugi z pretekstów, by porozmawiać o stanie współczesnej pianistyki, bieżącym – bardzo forsownym i wyczerpującym – życiu koncertowym i możliwościach wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom publiczności.

***

Tytuł audycji: Duety w Dwójce

Prowadzenie: Agata Kwiecińska i Marcin Majchrowski

Gość: Krzysztof Stefański ("Ruch Muzyczny")

Data emisji: 16.11.2024

Godz. emisji: 10.00

pg

Czytaj także

Thomas Sanderling: Europa Wschodnia to ważny wątek w historii muzyki

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2023 16:30
- Beethoven wyjechał z Bonn do Wiednia, ponieważ chciał studiować w Wiedniu. Podobnie było z Haydnem. Myślę, że wiele motywów z późnych symfonii Haydna ma swoje korzenie w Europie Wschodniej, a nawet na Bałkanach. Uważam, że geograficzna bliskość Europy Wschodniej jest ważną częścią historii niemieckiej muzyki - mówił w Dwójce dyrygent Thomas Sanderling.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Eufonie. Geograficznie, w czasie i przestrzeni - festiwal rozszerza swoją formułę

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2024 20:17
- Jesteśmy niezwykle interdyscyplinarni. Festiwal bardzo rozszerzył swoje spektrum działania, i geograficznie, i w czasie, i w przestrzeni - mówił na spotkaniu z mediami dyrektor Narodowego Centrum Kultury Robert Piastowski, przedstawiając założenia i szczegółowy program 6. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie.
rozwiń zwiń