Motyw losu i filmowe suspensy. NOSPR z Sophie Dervaux, dyryguje Jurek Dybał

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2024 10:00
Operowo-baletowo-filmowy repertuar czekał na nas w ramach tego wydania "Poranka NOSPR". Katowickich symfoników poprowadził Jurek Dybał, a solistką była francuska fagocistka Sophie Dervaux.
Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Jurek Dybał
Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Jurek DybałFoto: Bartek Barczyk/NOSPR

Program:

Gioacchino Rossini Uwertura do opery Wilhelm Tell, Nino Rota Koncert na fagot i orkiestrę, Giuseppe Verdi Uwertura do opery La forza del destino, Le ballet de la Reine – muzyka baletowa z opery Don Carlos

wykonawcy: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jurek Dybał, solistka: Sophie Dervaux – fagot

Sala koncertowa NOSPR w Katowicach - transmisja od godz. 12.00

***

"Tak oto los puka do drzwi" – według anegdoty Beethoven tak opisywał słynny, dramatycznie dosadny motyw otwierający jego V Symfonię. Początkowe dźwięki uwertury do opery "Moc przeznaczenia" Giuseppe Verdiego podobnie rozbudzają wyobraźnię, wprowadzając z przepychem w opowieść o melodramatycznej miłości, a maestro Verdi hojnie nasycił ją intensywnymi kolorami monumentalnej sekcji dętej.

Włoski styl i wciągająca narracja napędzają także Koncert na fagot i orkiestrę Nino Roty. Urodzony w Mediolanie kompozytor zasłynął dzięki muzyce pisanej dla gigantów kina – Felliniego, Viscontiego czy Coppoli. Czy w utworach koncertowych Nino Roty usłyszymy tego samego kompozytora, który dźwiękami opowiadał losy rodziny Corleone? Oczywiście! Koncert na fagot i orkiestrę to wciągająca opowieść prowadzona przez szlachetne brzmienie instrumentu solowego, pełna zwrotów akcji, gęstej dramaturgii, a nawet humoru.

Muzyka filmowa bez opamiętania zapożyczała się w twórczości późnego romantyzmu. Sam Nino Rota zresztą wiele zawdzięcza Wagnerowi czy Verdiemu, do którego należeć będzie także finał koncertu. Podobnie jak muzyka filmowa, która w czasach Nino Roty zaczęła się emancypować i podbijać sale koncertowe, muzyka baletowa z opery "Don Carlos" Verdiego z czasem uniezależniła się od scen operowych i wybiła się na podległość jako dzieło koncertowe. Instrumentalne partie zachwycają do dziś epicką orkiestracją i pasjonującym przebiegiem dramaturgicznym, scalonym niemal filmowym suspensem.

Krzysztof Siwoń/NOSPR

***

Na audycję "Poranek z NOSPR" w niedzielę (15.12) w godz. 12.00-13.30 zaprosił Marcin Majchrowski.

pg

Czytaj także

Ewa Bogusz-Moore: NOSPR to przestrzeń, która musi żyć

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2024 17:49
- Budynek żyje tylko wtedy, gdy cały czas coś nowego się w nim dzieje. Każdy koncert tworzy nową historię tej przestrzeni. Tu cały czas przyjeżdżają największe nazwiska. To jest taka kontynuacja. Zaczęło się 10 lat temu, ale to wciąż będzie się tworzyło na nowo - mówiła w Ewa Bogusz-Moore, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, w specjalnym wydaniu audycji "Wybieram Dwójkę".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Antony Hermus: dyrygentura to w 90 procentach psychologia

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2024 22:00
- Doszedłem do punktu, w którym myślę, że to psychologia w 90 procentach, ale pozostałe 10 procent musi być dopracowane. Od dyrygenta oczekuje się stabilności, bezpieczeństwa, pewności, że wie, co robi - powiedział w Dwójce Antony Hermus, który poprowadził w Katowicach Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia.
rozwiń zwiń