Bartłomiej Nizioł o kulisach pracy Jury

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2011 12:07
Maxim Vengerov jest autorytetem nie tylko dla uczestników Konkursu, ale i dla jurorów.
Audio

Elena Korzhenevich z Rosji została przyjęta bardzo ciepło przez publiczność – musiała kilkakrotnie wychodzić do ukłonów. Skrzypaczka swoją grą przywodzi na myśl dawną szkołę rosyjską – wspomnienie, a może wręcz tęsknotę za wielkimi interpretacjami z dawnych lat. Gra Korzhenevich była emocjonalnie nasycona, operująca dużymi kontrastami dynamiki na rozległych płaszczyznach.  – Występ na Konursie sprawił mi dużą przyjemność. Grałam dla publiczności i czułam jej obecność – powiedziała Korzhenievich. – Po preselekcjach w Moskwie Maxim Vengerov dał mi kilka cennych uwag, dotyczących trzymania skrzypiec i zachowania na estradzie.

Rodak Korzhenevich, Stanislav Pronin najlepiej wypadł w utworze Schnittkego – A Paganini. Tylko troje skrzypków wybrało ten utwór – poprzedniego dnia przesłuchań usłyszeliśmy dzieło Schnittkego w wykonaniu Małgorzaty Wasiucionek i również w jej wykonaniu był to najjaśniejszy punkt programu.

Rozmawialiśmy z Michałem Marcolem i jego profesorem Adamem Mokrusem bezpośrednio po występie młodego artysty. – Konkurs Wieniawskiego był moim marzeniem od dzieciństwa, odkąd zacząłem grać na skrzypcach. I dzisiaj moje marzenie się ziściło, jestem bardzo szczęśliwy – wyznał Michał Marcol. – Kontakt z osobowością Maxima Vengerova wywiera bardzo duży wpływ na późniejszy tok myślenia. Potrafi dotrzeć do człowieka, udzielił mi wielu rad, także życiowych.

Duże wrażenie na obserwatorach wywarła Japonka Miki Kobayashi, wydobywająca ze swego instrumentu przepiękny, ciepły dźwięk. – Na udział w Konkursie zdecydowałam się ze względu na muzykę Wieniawskiego, którego bardzo lubię i którego muzykę gram od dziecka – powiedziała artystka.

Australijczyk Philip Brett skonstruował swój program w ciekawy sposób: zaczął od kaprysów, prowadząc do kulminacji w Bachu i Kreislerze. Z pewnością chciałoby się go usłyszeć w dalszych etapach Konursu.

Naszym gościem był Bartłomiej Nizioł – triumfator Konkursu w roku 1991 i juror obecnego. Mówił o pracy w jury pod kierunkiem Maxima Vengerova, który nie tylko dla młodych uczestników, ale i dla członków Jury jest prawdziwym autorytetem. Bartłomiej Nizioł opowiedział także o tym, w jaki sposób pracował ze swoim podopiecznym, Mateuszem Smólem, który wystąpi na Konkursie we środę.

 

Kronika przesłuchań trzeciego dnia Konkursu dostępna jest tutaj.

Zobacz więcej na temat: dzieci mika Moskwa Rosja
Czytaj także

Nadchodzą wielkie przesłuchania

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2011 15:15
Nasi młodzi skrzypkowie, którzy wezmą udział w tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, zdradzają, jak przygotować się do muzycznych zmagań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Posłuchaj Konkursu Wieniawskiego w jakości 5.1 Dolby Pro Logic!

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2011 16:18
Dwójka zaprasza na transmisje wszystkich konkursowych wydarzeń w najwyższej jakości dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic, zrealizowanego techniką wielokanałową.
rozwiń zwiń