Psychologowie doszli do wniosku, że istnieje sześć fundamentów moralności (m.in. troska, sprawiedliwość i wolność). Po przeanalizowaniu swoich ankiet Jonathan Haidt stwierdził, że lewicowcy odwołują się tylko do trzech wymienionych. Prawicowcy myślą zaś o wszystkich sześciu (także o interesie swojej grupy, opinii autorytetów oraz świętości).
- Umysły konserwatywne cenią porządek i są wrażliwe na zagrożenia. Lewicowe cenią różnorodność, ale miewają problemy z rozpoznaniem zagrożenia – mówił w Dwójce Jonathan Haidt. - Ale moralności nie możemy wymyślić i nauczać. Ona wyrasta ze wspólnoty i rozwija się wraz z nią. Dlatego kultury Dalekiego Wschodu, które kształtowały się na rozległych nizinach i były podatne na podbój, mają bardziej zachowawczą i wspólnotową orientację. Z kolei w nadmorskiej Holandii szybko rozwinął się kosmopolityzm i liberalizm seksualny – wyjaśniał.
Do której kategorii zaliczyć można Polskę? I czym różni się "prawicowa” wolność od tej "lewicowej”?
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadząca: Barbara Schabowska
Gość: prof. Bogdan Wojciszke (psycholog, SWPS), prof. Mirosław Kofta (psycholog, UW), dr Paweł Boguszewski (neurofizjolog, PAN) oraz (w nagraniu) Jonathan Heidt (psycholog, autor książki "Prawy umysł")
Data emisji: 3.12.2014
Godzina emisji: 18.00
mm/bch
Psychologowie doszli do wniosku, że istnieje sześć fundamentów moralności (m.in. troska, sprawiedliwość i wolność). Po przeanalizowaniu swoich ankiet Jonathan Haidt stwierdził, że lewicowcy odwołują się tylko do trzech wymienionych. Prawicowcy myślą zaś o wszystkich sześciu (także o interesie swojej grupy, opinii autorytetów oraz świętości).
- Umysły konserwatywne cenią porządek i są wrażliwe na zagrożenia. Lewicowe cenią różnorodność, ale miewają problemy z rozpoznaniem zagrożenia – mówił w Dwójce Jonathan Haidt. - Ale moralności nie możemy wymyślić i nauczać. Ona wyrasta ze wspólnoty i rozwija się wraz z nią. Dlatego kultury Dalekiego Wschodu, które kształtowały się na rozległych nizinach i były podatne na podbój, mają bardziej zachowawczą i wspólnotową orientację. Z kolei w nadmorskiej Holandii szybko rozwinął się kosmopolityzm i liberalizm seksualny – wyjaśniał.
Do której kategorii zaliczyć można Polskę? I czym różni się „prawicowa” wolność od teh „lewicowej”?