Obrazy Cézanne'a, czyli witaminy dla Rilkego

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2016 19:30
– Cézanne malował tylko to, co widział. Dzięki niemu Rilke odszedł od neoromantycznych wzlotów do konkretu – mówił Adam Zagajewski, autor wstępu do książki "Cézanne".
Audio
  • Obrazy Cézanne'a, czyli witaminy dla Rilkego (Dwójka)
Martwa natura, dzbanek i owoce - obraz Paula Czannea z lat 1893-1894
"Martwa natura, dzbanek i owoce" - obraz Paula Cézanne'a z lat 1893-1894Foto: wikimedia/domena publiczna

"On tego nie pokazuje. On to ma. Cała rzeczywistość jest po jego stronie" – pisał Rainer Maria Rilke o twórczości Paula Cézanne'a rok po śmierci malarza. Pokazane na paryskim Salonie Jesiennym w 1907 r. obrazy Francuza wywarły na poecie wielkie wrażenie. Pisał o nich w jednym z listów do żony, które znalazły się w tomie "Cézanne".

– Rilke, który przeżywał wtedy artystyczną i duchową przemianę, potrzebował Cézanne'a – zauważył Adam Zagajewski, opowiadając o tym, jakich "witamin" dostarczyły Rilkemu te obrazy, a Andrzej Serafin, tłumacz tekstów zawartych w książce, wspomniał m.in. o roli, jaką w przygotowaniu do duchowego spotkania obu twórców odegrał album z dziełami van Gogha.

***

Prowadzi: Dorota Gacek

Goście: Adam Zagajewski (poeta, autor wstępu do książki "Cézanne"), Andrzej Serafin (tłumacz, autor posłowia do książki "Cézanne")

Data emisji: 20.03.2016

Godzina emisji: 15.30

mc/bk

Czytaj także

Komu się śni taka dżungla? Świat Henriego Rousseau

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2015 11:00
- Nikt poza nim nie wymyślił takiego raju tropikalnego – mówiła w Dwójce o autorze fantazyjnego obrazu "Sen" dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tajemnica odbicia "Czytającej list" Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2015 12:39
- Dziewczyna jest zwrócona do widza profilem, czyta kartkę. Tymczasem w szybie okiennej odbija się en face. Czyżby mistrz się pomylił - pytała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak Rembrandt uczył się na aukcjach

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2016 11:00
- Nie do końca wiemy, jakie obrazy dawni mistrzowie widzieli, jakimi drogami szły ich inspiracje. Ale tu jest inaczej - mówiła dr Grażyna Bastek o źródłach, na których wzorował się Rembrandt, malując swój słynny autoportret "z łokciem".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Salvador Dali i arcydzieło z kontemplacji czasu i sera

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2016 12:00
- Jeśli wierzyć samemu malarzowi, "Trwałość pamięci" nie powstałaby bez kolacji złożonej z wyjątkowo ostrego i miękkiego sera Camembert - opowiadała o arcydziele Salvadora Dali dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń