Pierwszą część wydarzenia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie wypełniło spotkanie z Anną Kowalczyk - dziennikarką, pisarką, aktywistką, fundatorką i pierwszą prezeską Fundacji Muzeum Historii Kobiet oraz filozofem Tomaszem Stawiszyńskim. Rozmowę poprowadził Michał Nowak.
W koncertowej części drugiej - koncert Ani Karpowicz – flet drewniany i pianisty Naruhiko Kawaguchiego, który grał na fortepianie Erarda z 1848 roku, udostępnionym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Koncert prowadził Adam Suprynowicz.
Program koncertu:
Franz Schubert (opr. Ania Karpowicz i Naruhiko Kawaguchi) Der Tod und das Mädchen D 531, Introdukcja i wariacje na temat "Trockne Blumen" D 802; Ann Southam Remembering Schubert (1999); Franz Schubert Impromptus c-moll D 899; Andrzej Karałow Interweaving na flet i fortepian historyczny (2021); Franz Schubert (opr. Theobald Boehm i Ania Karpowicz) Gute Nacht D 911
***
We wtorek, 19 listopada przypadła 196. rocznica śmierci Franza Schuberta. Kilka dni później, osuwając się w mrok listopadowych nocy, zajrzeliśmy w oczy śmierci – śmierci z miłości, śmierci z samotności, śmierci z wyobcowania. Przyjrzeliśmy się uważnie postaci Dziewczyny i zadaliśmy sobie pytanie, ile kobiet w historii mówiło, szeptało, błagało: "Rühre mich nicht an…" ("Nie dotykaj mnie")? Wyszliśmy daleko poza obszar literackich analiz wiersza Matthiasa Claudiusa.
W programie koncertu połączyliśmy muzykę Franza Schuberta ze współczesnymi próbami dekonstrukcji jego języka kompozytorskiego. Martwe kwiaty symbolizują śmierć miłości, a ich japońska nazwa karehana poprowadziła nas ku słodyczy, jaką niesie akceptacja przemijania w Wariacjach na flet i fortepian.
Jeśli śmierć i dziewczyna, to nie mogłoby się obejść bez twórczości kobiet, zagraliśmy więc Ann Southam. Jej Pamiętanie Schuberta jest radykalnie repetycyjne, jak odmierzanie kroków wędrowca w zimowej podróży, a także jak czynności życia codziennego milionów kobiet, które prawie nie wiedząc o tym, podtrzymują życie.
Do Schuberta powróciliśmy w solowym Impromptus c-moll, obracającym się w proch z marszem żałobnym w tle. Dalej, już za horyzontem śmierci, zabrzmiało Interweaving malowane schubertiańskimi akordami zaczerpniętymi z Wariacji na flet i fortepian przez polskiego kompozytora Andrzeja Karałowa. Koncert zakończyliśmy pieśnią Gute Nacht z cyklu Podróż zimowa, zatapiając się w ciemnościach.
Ania Karpowicz
***
Naruhiko Kawaguchi
Urodził się w Morioka i dorastał w Jokohamie w Japonii. Jest laureatem I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, a także Międzynarodowego Konkursu Musica Antiqua w Brugii i Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Rzymie (Premio Muzio Clementi). Występował z recitalami fortepianowymi m.in. w Maggio Musicale Fiorentino, na festiwalu „Chopin i jego Europa” (Warszawa), Monteverdi Festival (Cremona), Festival Oude Muziek (Utrecht), Goldberg Festival (Gdańsk). Jako solista występował z Orkiestrą XVIII Wieku, {Oh!} Orkiestrą i innymi. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie muzyki dawnej na Tokyo University of the Arts oraz Conservatorium van Amsterdam. Studiował grę na fortepianie historycznym u Kikuko Ogury i Richarda Egarra oraz grę na klawikordzie u Menno van Delfta.
Ania Karpowicz
Flecistka i kuratorka muzyczna, szczególnie zaangażowana w widoczność pracy twórczej kobiet. Laureatka Paszportu "Polityki" w kategorii muzyka poważna, uczestniczka Fellowship Program Europejskiej Rady Muzycznej 2022–2024 i Leadership Academy for Poland 2024. Aktywna na niwie muzyki klasycznej i współczesnej współtworzy festiwal WarszeMuzik i kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble, współzałożycielka Instytutu Mieczysława Wajnberga i oto fundacji. Jako solistka współpracowała m.in. z orkiestrą AUKSO po dyrekcją Marka Mosia i Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Michała Klauzy. Jako kameralistka koncertuje w Polsce i za granicą, między innymi na International Bach Chamber Music Festival w Rydze, Brundibar Festival w New Castle, Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu czy festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju. Ukończyła studia fletowe pod kierunkiem Jánosa Bálinta w Hochschule für Musik Detmold i Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego.
Współorganizator: oto fundacja
Partner: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
***
Koncert na antenie radiowej Dwójki transmitowaliśmy w poniedziałek 25 listopada.
materiały prom./pg