"Martwe kwiaty/Karehana 枯花" w Studiu im. Witolda Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2024 17:36
"Martwe kwiaty" to wyjątkowy listopadowy wieczór, który spędzimy w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Pierwszą część wieczoru pt. Martwe kwiatyKarehana  wypełni spotkanie z Anną Kowalczyk i Tomaszem Stawiszyńskim. W części koncertowej wystąpią Ania Karpowicz  flet drewniany i pianista Naruhiko Kawaguchi, który zagra na fortepianie Erarda z 1848 r.
Pierwszą część wieczoru pt. "Martwe kwiaty/Karehana 枯花" wypełni spotkanie z Anną Kowalczyk i Tomaszem Stawiszyńskim. W części koncertowej wystąpią Ania Karpowicz – flet drewniany i pianista Naruhiko Kawaguchi, który zagra na fortepianie Erarda z 1848 r.Foto: materiały prom.

Pierwszą część wydarzenia, które odbędzie się 25 listopada o godz. 19 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, wypełni spotkanie z Anną Kowalczyk - dziennikarką, pisarką, aktywistką, fundatorką i pierwszą prezeską Fundacji Muzeum Historii Kobiet oraz filozofem Tomaszem Stawiszyńskim. Rozmowę poprowadzi Michał Nowak.

W koncertowej części drugiej wystąpią Ania Karpowicz – flet drewniany i pianista Naruhiko Kawaguchi, który zagra na fortepianie Erarda z 1848 roku, udostępnionym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Koncert poprowadzi Adam Suprynowicz.

Całe wydarzenie będzie transmitowane na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Program koncertu:

Franz Schubert (opr. Ania Karpowicz i Naruhiko Kawaguchi) Der Tod und das Mädchen D 531, Introdukcja i wariacje na temat "Trockne Blumen" D 802; Ann Southam Remembering Schubert (1999); Franz Schubert Impromptus c-moll D 899; Andrzej Karałow Interweaving na flet i fortepian historyczny (2021); Franz Schubert (opr. Theobald Boehm i Ania Karpowicz) Gute Nacht D 911

***

We wtorek, 19 listopada przypada 196. rocznica śmierci Franza Schuberta. Kilka dni później, osuwając się w mrok listopadowych nocy, zajrzymy w oczy śmierci – śmierci z miłości, śmierci z samotności, śmierci z wyobcowania. Przyjrzymy się uważnie postaci Dziewczyny i zadamy sobie pytanie, ile kobiet w historii mówiło, szeptało, błagało: "Rühre mich nicht an…" ("Nie dotykaj mnie")? Wyjdziemy daleko poza obszar literackich analiz wiersza Matthiasa Claudiusa, a może zrezygnujemy z nich w ogóle.

W programie koncertu połączymy muzykę Franza Schuberta ze współczesnymi próbami dekonstrukcji jego języka kompozytorskiego. Martwe kwiaty symbolizują śmierć miłości, a ich japońska nazwa karehana poprowadzi nas ku słodyczy, jaką niesie akceptacja przemijania w Wariacjach na flet i fortepian

Jeśli śmierć i dziewczyna, to nie mogłoby się obejść bez twórczości kobiet, zagramy więc Ann Southam. Jej Pamiętanie Schuberta jest radykalnie repetycyjne, jak odmierzanie kroków wędrowca w zimowej podróży, a także jak czynności życia codziennego milionów kobiet, które prawie nie wiedząc o tym, podtrzymują życie.

Do Schuberta powrócimy w solowym Impromptus c-moll, obracającym się w proch z marszem żałobnym w tle. Dalej, już za horyzontem śmierci, zabrzmi Interweaving malowane schubertiańskimi akordami zaczerpniętymi z Wariacji na flet i fortepian przez polskiego kompozytora Andrzeja Karałowa. Koncert zakończymy pieśnią Gute Nacht z cyklu Podróż zimowa, zatapiając się w ciemnościach.

Ania Karpowicz

***

Naruhiko Kawaguchi

Urodził się w Morioka i dorastał w Jokohamie w Japonii. Jest laureatem I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, a także Międzynarodowego Konkursu Musica Antiqua w Brugii i Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Rzymie (Premio Muzio Clementi). Występował z recitalami fortepianowymi m.in. w Maggio Musicale Fiorentino, na festiwalu „Chopin i jego Europa” (Warszawa), Monteverdi Festival (Cremona), Festival Oude Muziek (Utrecht), Goldberg Festival (Gdańsk). Jako solista występował z Orkiestrą XVIII Wieku, {Oh!} Orkiestrą i innymi. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie muzyki dawnej na Tokyo University of the Arts oraz Conservatorium van Amsterdam. Studiował grę na fortepianie historycznym u Kikuko Ogury i Richarda Egarra oraz grę na klawikordzie u Menno van Delfta.  

Ania Karpowicz 

Flecistka i kuratorka muzyczna, szczególnie zaangażowana w widoczność pracy twórczej kobiet. Laureatka Paszportu "Polityki" w kategorii muzyka poważna, uczestniczka Fellowship Program Europejskiej Rady Muzycznej 2022–2024 i Leadership Academy for Poland 2024. Aktywna na niwie muzyki klasycznej i współczesnej współtworzy festiwal WarszeMuzik i kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble, współzałożycielka Instytutu Mieczysława Wajnberga i oto fundacji. Jako solistka współpracowała m.in. z orkiestrą AUKSO po dyrekcją Marka Mosia i Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Michała Klauzy. Jako kameralistka koncertuje w Polsce i za granicą, między innymi na International Bach Chamber Music Festival w Rydze, Brundibar Festival w New Castle, Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu czy festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju. Ukończyła studia fletowe pod kierunkiem Jánosa Bálinta w Hochschule für Musik Detmold i Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego.

Współorganizator: oto fundacja

Partner: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

***

materiały prom./pg