Kontrapunkty: Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007)

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2007 22:45
5 grudnia w Kuerten (zachodnie Niemcy), po ciężkiej chorobie zmarł Karlheinz Stockhausen. Miał 79 lat.

Był jednym z najważniejszych kompozytorów XX wieku, pionier awangardy, pionier muzyki elektronicznej, wizjoner dźwięku. Twórca Gesang der Jünglinge, Gruppen für Drei Orchester, Stimmung...

W poniedziałkowych Nowych Kontrapunktach, o 22.45 - Karlheinz Stockhausen i jego muzyka. Audycja Andrzeja Chłopeckiego.

Czytaj także

Kanon Dwójki: Gabinet osobliwości instrumentalnych

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2007 11:51
Instrumentarium czy „orkiestra” danego czasu w pełni odpowiada swojej muzyce (i nawzajem). Dotyczy to zarówno całego instrumentarium, jak i poszczególnych instrumentów. (…) Każdy instrument w momencie zastosowania go w muzyce artystycznej znajdował się w optymalnym stadium swego rozwoju, w którym nie mogły już mieć miejsca żadne całościowe ulepszenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zawód: Kompozytor. Sławomir Kupczak

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2007 23:49
Jako kompozytorzy debiutowali już w XXI wieku. Kim są? Dlaczego zostali kompozytorami? Jakich mają mistrzów? Gdzie szukają inspiracji? Co dziś znaczy być kompozytorem? Czy to zawód czy powołanie? Wybór czy konieczność?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowo-mowa: Eksperymenty notacji muzycznej

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2007 23:00
By muzyka brzmiała dokładnie tak, jak wykonywali ją dziadowie i ojcowie trzeba starannie się w nią wsłuchiwać – tradycja ustnego przekazywania muzyki jest stara jak świat. Ale można też inaczej: precyzyjnie za pomocą znaków wszystko zapisać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowo-mowa: Free improvisation

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2007 23:00
Muzyka jest – i pewnie zawsze będzie - zapisywana, notowanie kompozytorskich pomysłów ma przecież w Europie długą tradycję.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Josquin Desprez

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2007 22:45
Josquin Desprez, nazywany "królem muzycznym", "mistrzem nut", porównywany z Michałem Aniołem, był najwybitniejszą indywidualnością tej wielkiej generacji polifonistów franko-flamandzkich, którzy stworzyli właściwie wszystkie elementy renesansowej sztuki dźwięków.
rozwiń zwiń