Instytut Adama Mickiewicza został powołany 1 marca 2000 roku przez Ministra Kultury Andrzeja Zakrzewskiego w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych prof. Bronisławem Geremkiem. Działanie Instytutu jest częścią strategii promocji Polski za granicą i budowy marki „Polska”.
Obecny dyrektor Instytutu, Paweł Potoroczyn wyjaśnił, że placówka pełni nieco inną rolę od British Council czy Instytutów Cervantesa i Goethego, propagujących kulturę Anglii, Niemiec i Hiszpanii. – Zasadnicza różnica jest taka, że nasz Instytut nie uczy polskiego poza granicami kraju ani w Polsce – podkreślił. Należy je natomiast traktować jako bezpośrednich konkurentów.
Potoroczyn zauważył, że sektor kultury, to nie tylko bezinteresowna wymiana, gdyż w ciągu ostatnich dwóch dekad stała się gałęzią gospodarki, i to dochodową. – Na naszych oczach ta dziedzina europejskiej gospodarki jest, dosyć brutalnie, dzielona między Hiszpanów, Niemców, Francuzów i Brytyjczyków; w tym sensie to jest nasza konkurencja - wyjaśnił.
Z pewnością nie wszystkim spodoba się to podejście. Duża część artystów, ale i przeciętnych odbiorców, wolałaby myśleć o kulturze jako zbiorze pięknych dzieł, które należy podziwiać, analizować i naśladować. - Kultura jako spisek pięknoduchów przetrwa tylko w niszy, nigdy nie będzie rozwojem napędzającym postęp i niwelującym wykluczenie; dopiero jako część ekonomii ma szanse przetrwać jako wartość - wyjaśnił dyrektor.
Jak podkreślił, Instytut Adama Mickiewicza i podobne mu placówki, nie uprawiają międzynarodowej wymiany kulturalnej tylko dla jej urody i propagandowych korzyści, ale przede wszystkim, by pokazać, że Polska jest wiarygodnym dostawcą treści najwyższej jakości. - Coraz częściej angażujemy się w koprodukcje, nie tylko wynajdujemy zjawiska warte wyeksportowania, ale sami tworzymy coraz liczniejsze dzieła kultury i sztuki, aby w kolejnym roku mieć, co pokazać - podsumował.
W latach 2001-2010 IAM zrealizował projekty promocyjne w 26 krajach gdzie zaprezentował ponad 3000 wydarzeń kulturalnych, które obejrzało 18 000 000.
W roku 2011 Instytut Adama Mickiewicza realizuje program kulturalny w związku z polskim przewodnictwem w Radzie Unii Europejskiej. Projekt obejmie 10 stolic Brukselę, Paryż, Londyn, Berlin i Madryt a poza Unią Europejską Moskwę, Kijów, Mińsk, Pekin i Tokio. W przygotowaniu także projekty w Chinach, Japonii, Hong Kongu, Korei, Singapurze oraz USA.
Jak przebiega proces doboru artystów, spektakli, pomysłów wartych pokazania za granicą? Co jest właściwym przedmiotem międzynarodowej konkurencji w kulturze? Co to jest liga bluszczowa i czy to prawda, że Nowojorczycy mają ADHD? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Zapraszamy także do zapoznania się z Portalem culture.pl, który w rankingu miesięcznika „Press” otrzymał prestiżowe 1 miejsce wśród serwisów poświęconych kulturze.
Audycji "Klub Trójki" można słuchać od poniedziałku do czwartku o 21.00.
(asz)