Pustą przestrzeń wypełniła sztuka
Biblioteka Stanisława Augusta to jedyny obiekt warszawskiego kompleksu zamkowego, który ocalał z wojennej pożogi. Kiedyś zapełniona tysiącami woluminów, dziś stoi pusta. Od kilku tygodni pośród historycznych murów prezentowane są wizjonerskie, symboliczne rzeźby Magdaleny Abakanowicz.
- Jest to miejsce dawnej myśli oświeceniowej zaklętej w książkach, starodrukach i mapach. To tutaj król Stanisław August Poniatowski zgromadził całą kolekcję swojej wspaniałej biblioteki. Tu możemy nawet zobaczyć, że na ścianach powyżej znajdują się medaliony z różnymi dziedzinami nauki. Pod każdym z nich stała wielka szafa, w której były zgromadzone książki tylko i wyłącznie z tej dziedziny. A tych dziedzin jest kilkadziesiąt. Niestety po abdykacji króla cała ta biblioteka wyjechała do Grodna, a koniec końców znalazła się w Kijowie - tłumaczył dr Mariusz Klarecki.
Rzeźby Mitoraja i Abakanowicz
Czy współczesne dzieła usytuowane w historycznych wnętrzach uruchamiają nowe znaczenia? Czy bezgłowe figury we wnętrzach dawnej biblioteki sugerują, że rozum nie panuje nad niszczycielskimi popędami człowieka?
- Chcieliśmy pokazać sztukę współczesną na Zamku Królewskim w Warszawie. Od niedawna wprowadzamy jej elementy, na dziedzińcu Pałacu pod Blachą mamy przepiękną rzeźbę Ikaria Igora Mitoraja, która znakomicie pasuje w tym miejscu. Kolejną inicjatywą było natomiast pokazanie właśnie figur Magdaleny Abakanowicz - stwierdził gość Dwójki.
W audycji sięgnęliśmy również do radiowych archiwów, żeby posłuchać jak do swojej sztuki odnosiła się sama Magdalena Abakanowicz.
29:01 2022_12_20 21_30_05_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 Wystawa "Abakanowicz. Konfrontacje" w Bibliotece Królewskiej w Warszawie (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Magdalena Abakanowicz to najbardziej rozpoznawalne polskie nazwisko w świecie sztuki współczesnej – artystka totalna, indywidualistka i innowatorka, stale konfrontująca się z nowymi obszarami poszukiwań twórczych. Jej prace na stałe weszły w skład ścisłego światowego kanonu sztuki XX wieku.
Ewolucja twórczości Abakanowicz przebiegała od tkanin, które stopniowo zyskiwały trzeci wymiar przestrzenny, stając się abstrakcyjnymi rzeźbami, w stronę przedstawień figuratywnych – humanoidalnych form wykonanych z jutowego płótna – postaci siedzących, stojących, kroczących, tańczących, z głowami lub bez.
[źródło: www.zamek-krolewski.pl]
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku
Prowadził: Jakub Kukla
Goście: dr Mariusz Klarecki i Katarzyna Rogalska (kuratorzy wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje"), Łukasz Orbitowski (pisarz)
Data emisji: 20.12.2022
Godzina emisji: 21.30
uk/pg