"Kunst macht frei". Ile wolno artyście?

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2015 15:30
"Kunst macht frei" to instalacja Grzegorza Klamana pokazana w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej. Dzieło wywołało oburzenie.
Fotografia Sarah Schnfeld weil wenn... (2004) pokazana na wystawie Polska  Izrael Niemcy. Doświadczenie Auschwitz w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. To nie jedyna praca prezentowana przez MOCAK, która wzbudziła silne kontrowersje
Fotografia Sarah Schönfeld "weil wenn..." (2004) pokazana na wystawie "Polska – Izrael– Niemcy. Doświadczenie Auschwitz" w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. To nie jedyna praca prezentowana przez MOCAK, która wzbudziła silne kontrowersjeFoto: MOCAK/materiały prasowe

Instalacja, przywołująca słynny napis wiszący nad wejściem do obozu koncentracyjnego w Auschwitz, to dla niektórych środowisk zbyt wiele. Kolejny raz praca wystawiona w MOCAK-u wzbudza oburzenie społeczności żydowskiej – poprzednio negatywnie o fotografii Sary Schönfeld wypowiedziało się Stowarzyszenie Krakowian w Izraelu. Praca przedstawiała uśmiechniętą, młodą dziewczynę stojącą przy drutach.

Gdzie można by wyznaczyć granicę w korzystaniu z symboliki tak bardzo obciążonej? Czy sztuka może dowolnie przejmować znaki i znaczenia, które historia naznaczyła bolesnym piętnem? Jakie są pozytywne przykłady przechwytywania i adaptowania symboli związanych z Auschwitz, a które ocenić należałoby negatywnie?

***

Na audycję "O wszystkim z kulturą" zapraszamy w środę (2.12) w godz. 18.00-18.30. Program poprowadzi Paweł Siwek.

mc/jp

Czytaj także

Kulturalne państwo, mniej kulturalni obywatele?

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2015 19:33
Raport przygotowany przez GUS mówi, że w ubiegłym roku wzrosły budżetowe wydatki na kulturę, podczas gdy kulturalne nakłady przeciętnego Kowalskiego spadły.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Legionista i słodkości na Święto Niepodległości

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2015 10:00
W świątecznym wydaniu "Poranka Dwójki" raczyliśmy się rogalami św. Marcina. Opowiedzieliśmy też historię utworu Karola Kurpińskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niepokojące sprzeczności Andrzeja Wróblewskiego

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2015 16:00
– Jego wielkość polega na ciągłym konfrontowaniu się z tymi sprzecznościami – mówił Erik de Chassey, jeden z kuratorów wystawy "Recto/verso" w Madrycie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sprzedaż i propaganda. Pakt Hollywoodu z Hitlerem

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2015 17:00
- Hollywood traktowało film jako produkt. Chcąc go sprzedać z zyskiem, producenci godzili się na szereg ustępstw – mówiła prof. Barbara Giza o przyczynach proniemieckich postaw amerykańskich filmowców w czasach III Rzeszy.
rozwiń zwiń