18:52 Poranek Dwójki 23.06.2021 Konieczny.mp3 Tomasz Konieczny o operze "Cardillac" w reż. Mariusza Trelińskiego (Poranek Dwójki)
Tomasz Konieczny o nauce koncertowania online
Teatr Wielki – Opera Narodowa sezon artystyczny 2020/21 wieńczy premierą opery Paula Hindemitha "Cardillac" w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Główną postacią jest słynny jubiler Cardillac, w którego rolę wciela się znakomity bas-baryton Tomasz Konieczny.
- Miniony sezon był niezwykle ciężki, jednak mimo wszystko owocny, ponieważ dla ludzi, którzy w jakiś sposób starali się być kreatywni, były możliwości realizowania swoich marzeń i pomysłów. Produkcja "Cardillac" w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej to historia, o której wiem od dawna. Premiera miała być z początkiem stycznia tego roku. Niestety, wszystko musiało się bardzo przedłużyć. Próby trwały jakieś sześć miesięcy z przerwami, tak że chyba jest to najdłuższa produkcja świata - mówił śpiewak.
Czytaj też:
Jak zauważył gość audycji, muzyka w operze Hindemitha jest "skomplikowana w sferze instrumentalnej". - To głośna opera, ale skład orkiestry jest kameralny. Koledzy w orkiestrze dość szybko poczuli, że mamy do czynienia z kompozytorem, który pod przykrywką muzyki niemieckiej z początku XX wieku przemyca jazzujące tematy. Uwielbiam słuchać jazzu, dlatego ta opera bardzo mi się podoba i nie jestem w tym odosobniony, ponieważ na Zachodzie jest bardzo osadzona w repertuarze.
Główny bohater to paryski artysta jubiler, który jest geniuszem w swojej twórczości. Jednak bardzo trudno jest mu rozstawać się z klejnotami. W tym samym czasie w Paryżu grasuje nieuchwytny morderca, a jego ofiarami są klientki Cardillaca. Dziwnym trafem, wszystkie wytwory pracy artysty do niego wracają.
Czytaj też:
Mariusz Treliński: "Halka" to mierzenie się z mitem polskim
- Mariusz Treliński mówi tutaj wprost o przypadku psychopaty mordercy. Ja jednak do tej roli podchodzę zupełnie inaczej. Moim zdaniem to nie jest do końca jasne, To, co na końcu dzieje się z Cardillakiem, odbieram jako pewną ofiarę, którą składa z siebie bohater. W sytuacji, gdy nie widzi możliwości tworzenia i zostaje zesłany na margines społeczny, woli poświęcić się dla swoich bogactw, niż zostać oskarżony o pewną nieumiejętność.
- To jest w operze Hindemitha bardzo dziwnie sformułowane - dodał Tomasz Konieczny. - Ale bardzo mi się to podoba, bo lubię postacie niejednoznacznie określone, przeżywające swój rodzaj perspektywy. Ta perspektywa jest tu bardzo jasna, zresztą u Mariusza Trelińskiego to zawsze mistrzostwo świata, jak w jego "Halce", gdzie pewne postacie zyskały dramaturgię i zmianę. I w "Cardillacu" u Mariusza to również jest bardzo wyraźne.
Patronat medialny nad spektaklem "Cardillac" Mariusza Trelińskiego sprawuje Program 2 Polskiego Radia >>>
Zobacz oficjalny zwiastun:
Źródło: YouTube Teatr Wielki Opera Narodowa
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadził: Paweł Siwek
Gość: Tomasz Konieczny (śpiewak operowy)
Data emisji: 23.06.2021
Godzina emisji: 9.30
am