Verdiowski głos i emocje
Dziś święci triumfy na scenach operowych Europy jako Azucena w "Trubadurze" czy Amneris w "Aidzie" Giuseppe Verdiego. - Mój głos predestynuje do ról Verdiowskich - podkreśliła śpiewaczka. - Jestem wspaniałym głosem do tych partii i w moim wieku takie role się wykonuje.
- Nie wolno ich za wcześnie wykonywać, bo są bardzo dramatyczne. Duży potencjał emocjonalności jest w jednej i drugiej - wyjaśniała. - Azucena to rola aktorsko bardzo trudna.
Z kolei Amneris, która przeżywa dramat nieodwzajemnionej miłości i rywalizację ze służącą Aidą, wymaga umiejętności oddawania rozbudzonych uczuć. - Mój głos się w tym najbardziej odnajduje - nie kryła artystka. - Mogę śpiewać tę rolę cały czas.
Podróż po scenach świata nie oznacza zmian ról. Poszczególne realizacje, choć fundament słowno-muzyczny mają ten sam, różnią się jednak znakomicie. - Na scenie bardzo lubię pokazywać własną inwencję. Chcę coś zaproponować - zaznaczyła Agnieszka Rehlis. - Patrzę, jaką reżyser ma koncepcję i co chce osiągnąć. Można powiedzieć, że za każdym razem uczę się danej roli od nowa. A jest nieskończenie wiele spojrzeń.
Spełnione marzenie
Agnieszka Rehlis w latach 1996-2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie wykonała wiele znakomitych partii operowych w znaczących dziełach. - Byłam tam prawie jedenaście sezonów - mówiła śpiewaczka. - Mój debiut - spełnienie marzeń - zaśpiewałam rolę Jadwigi w "Strasznym Dworze" Stanisława Moniuszki w reżyserii Andrzeja Hiolskiego.
Konkurs Moniuszkowski
Nasza rozmówczyni ma w swoim repertuarze wiele pieśni Stanisława Moniuszki. Jest także jurorką Konkursu Moniuszkowskiego. - Już czwarty raz byłam zaproszona do jury preselekcyjnego. Jest to wielkie uznanie - podkreśliła. - Bardzo trudno oceniać młodych ludzi, szczególnie gdy jest tak wysoki poziom. I nagrań jest w tej edycji wyjątkowo dużo.
Jak Agnieszka Rehlis ocenia zmagania młodzieży w ciągu mijających lat? - Moim zdaniem zanika stara dobra szkoła śpiewu. To jest tendencja w nauczaniu - stwierdziła. - Każdy powinien śpiewać swoim głosem.
***
W swoim repertuarze śpiewaczka ma różnorodne dzieła - od utworów Jana Sebastiana Bacha po kompozytorów współczesnych. Na swoim koncie ma występy w słynnych salach filharmonicznych w kraju, jak i w całej Europie, z towarzyszeniem wybitnych orkiestr, m.in.: Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPR, Sinfonii Varsovii, London Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica Simón Bolívar, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion, Israel Camerata.
Przez wiele lat współpracowała także z maestro Krzysztofem Pendereckim, uczestnicząc w wielu jego koncertach, m.in. w prawykonaniu "Dies illa" Pendereckiego w ramach projektu Thousand Voices for Peace w Brukseli.
26:38 Rozmowy po zmroku Dwójka 1 czerwiec 2022 21_30_05 v1.mp3 Agnieszka Rehlis - spotkanie ze śpiewaczką (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Agnieszka Rehlis - Lacrimosa ("Dies illa")
YouTube Agnieszka Rehlis
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku
Prowadziła: Beata Stylińska
Gość: Agnieszka Rehlis (śpiewaczka)
Data emisji: 1.06.2022
Godzina emisji: 21.30