"Bez makijażu" – wywiad rzeka z Olgą Pasiecznik. "Pomyślałam, że to za wcześnie"

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2024 11:10
- Gdy usłyszałam propozycję książki, pomyślałam, że to jeszcze za wcześnie. Ale uświadomiłam sobie, ile osób wybitnych spotkałam przez całe życie, z iloma miałam okazję współpracować i się zaprzyjaźnić. I kiedy te osoby zaczęły odchodzić, to był ostateczny argument, przez który powiedziałam "tak" - mówiła w Dwójce Olga Pasiecznik, znakomita sopranistka i bohaterka wywiadu rzeki "Bez makijażu".
Olga Pasiecznik to znakomita sopranistka, która występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych
Olga Pasiecznik to znakomita sopranistka, która występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowychFoto: Piotr Podlewski/Polskie Radio

Olga Pasiecznik, pochodząca z Ukrainy, od lat mieszkająca w Polsce wybitna sopranistka i pedagog, ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii operowych. Obdarzona ogromnym talentem, dzięki olbrzymiej pracy i samozaparciu zbudowała międzynarodową karierę. Występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych, także w repertuarze oratoryjnym, symfonicznym i kameralnym.


Posłuchaj
29:04 Rozmowy po zmroku 2024_09_16-22-31-15.mp3 Olga Pasiecznik i Agata Kwiecińska o wywiadzie "Bez makijażu" (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

Olga Pasiecznik "bez makijażu"

Niedawno udzieliła Agacie Kwiecińskiej wywiadu rzeki, który został opublikowany pod tytułem "Bez makijażu". Jak zdradziła w Dwójce, początkowo wahała się nad propozycją wydania takiej książki, ponieważ uznała ją za przedwczesne podsumowanie artystycznego dorobku.

- Jak człowiek musi się zacząć spowiadać z czegoś, to musi wiedzieć, że dużo różnych rzeczy nazbierało się przez cały życie - wyjaśniła. Do podjęcia decyzji skłoniła ją jednak myśl o wybitnych postaciach, które miała okazję spotkać w swoim zawodowym i prywatnym życiu. - Pracując z młodzieżą, widzę, że idzie generacja, dla której pewne nazwiska to tylko nazwiska z książek. A dla mnie to osoby, które są częścią mojego życia.

Czytaj też:

Początki pracy nad książką

W rozmowie "Bez makijażu", przeprowadzonej przez Agatę Kwiecińską, artystka wróciła do rodzinnych wspomnień, opowiadała też o początkach swojej artystycznej drogi. Nie zabrakło również rozważań dotyczących pracy nad głosem. Znalazło się również miejsce na tematy trudne, takie jak pandemia i wojna w Ukrainie.

- Pierwsze spotkanie do książki to był luty 2019 roku - wspominała Agata Kwiecińska. - Spotykałyśmy się intensywnie przez sześć miesięcy, później miałyśmy przerwę. Potem dokończyłyśmy rozmowę, jak nam się wtedy wydawało. Złożyłam tekst książki, rozpoczął się proces wydawniczy, a kiedy książka już była gotowa, trzy tygodnie później wybuchła wojna. I stało się dla mnie jasne, że będziemy musiały spotykać się jeszcze...

Świat nie tylko operowy

Agata Kwiecińska zdradziła też, że dopiero po wybuchu wojny w Ukrainie na pełnowymiarową skalę pewne myśli, formułowane przez Olgę Pasiecznik, stały się dla niej jasne. - Pewna dość radykalna postawa pani Olgi wobec muzyki rosyjskiej nie rozpoczęła się w lutym 2022 roku, tylko już w roku 2014. I ma to swoje odbicie w książce. Było więc jasne, że po wybuchu wojny musimy jeszcze rozmawiać, ale miałam poczucie, że musimy odczekać.

Olga Pasiecznik początkowo uznała, że w obliczu wojny jej książka jest błaha. - Ale kiedy zaczęło mi się trochę zabliźniać i trzeba było znaleźć siłę, by iść dalej, stwierdziłam, że musi się w niej znaleźć wiele innych rzeczy. Ale nawet to, co już w niej było, nabrało kompletnie innej wagi. Zmienił mi się też stosunek wobec osób, o których pisałam, ale też do tego, czym jest muzyka w moim życiu - mówiła śpiewaczka.

Zbiór doświadczeń Olgi Pasiecznik

Zdaniem artystki jej wywiad może być ciekawy nie tylko dla ludzi związanych z branżą muzyczną, ale również dla osób, które np. w związku z wojną znalazły się poza granicami swojej ojczyzny. 

- Gdybym opowiadała tylko o swoich wspomnieniach, nawet tych najpiękniejszych, bez kontekstu obecnych czasów, to byłoby nieuczciwe. Dlatego ta książka rodziła się w bólach, ale będę szczęśliwa, jeśli się komuś przyda. Zwłaszcza adresuję to do ludzi młodych, bo ona dotyczy osób, które odeszły, ale i przemyśleń, które człowiek zbiera przez cały życie - opowiadała Olga Pasiecznik. 

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Rozmawiała: Beata Stylińska

Goście: Olga Pasiecznik (śpiewaczka), Agata Kwiecińska (dziennikarka)

Data emisji: 16.09.2024

Godz. emisji: 22.30

am/wmkor/pg

Czytaj także

Andrzej Dobber: urodziłem się, żeby śpiewać

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 18:00
- Z Wikipedii wynika wprawdzie, że zacząłem śpiewać w 1985 roku, brakuje więc dwóch lat do jubileuszu czterdziestolecia. Prawda jest natomiast taka, że w tym roku rzeczywiście mija 40 lat jak stanąłem na scenie. Jeszcze jako student śpiewałem w Filharmonii Krakowskiej i Operze Krakowskiej - mówił w specjalnej audycji świątecznej Andrzej Dobber, jeden z najwybitniejszych współczesnych barytonów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Piotr Beczała: pierwszy raz partię Don Joségo śpiewałem w kostiumach Placida Dominga

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 10:56
- Rola Don Joségo jest dla mnie stosunkowo nowa. Debiutowałem w niej w Wiedniu w 2018 roku. Była to zacna, wieloletnia inscenizacja Franca Zeffirellego. Miałem przyjemność występować w kostiumach Placida Dominga - mówił w Dwójce Piotr Beczała. Światowej sławy tenor występuje obecnie na deskach nowojorskiej MET w operze "Carmen" Georgesa Bizeta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Joyce DiDonato: piękno muzyki kryje się w tym, że nie jest ona w żadnym wymiarze konkretna

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2024 18:00
- Muzyki doświadczamy zawsze w miejscu o charakterze duchowym. Muzyka jest wibracją, która natychmiast znika. Nie ma w niej nic namacalnego. Nasze zmysły mogą doświadczać jej dźwiękowego wymiaru, ale jest on odbierany w niedefiniowanej przestrzeni. Muzyka to rodzaj alchemii - mówiła w Dwójce słynna amerykańska mezzosopranistka Joyce DiDonato.
rozwiń zwiń