Bassem Akiki: pomysł na dyrygenturę to było olśnienie

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2020 18:00
Miał zostać kardiologiem, ale, jak mówił Bassem Akiki w Dwójce, "udało mu się umknąć". Idea, by zostać dyrygentem, narodziła się nagle, przy słuchaniu pewnej płyty.
Dyrygent Bassem Akiki podczas próby opery Traviata w Operze Wrocławskiej
Dyrygent Bassem Akiki podczas próby opery "Traviata" w Operze WrocławskiejFoto: Maciej Kulczyński/PAP

Posłuchaj
29:41 akiki.mp3 Bassem Akiki o muzyce i nieoczywistej drodze do dyrygenckiego podium (O wszystkim z kulturą/Dwójka)

 

Polsko-libański dyrygent, kompozytor, od niedawna dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej, opowiadał w Dwójce między innymi o swojej nieoczywistej artystycznej drodze. - Skończyłem szkołę biologiczną, zacząłem studia na medycynie, taka była wola moich rodziców: miałem zostać kardiologiem. Ale udało mi się umknąć - przyznał. Jak wspominał, ku początkowemu niezadowoleniu rodziców, poszedł na studia muzyczne oraz… filozoficzne.


Jakub Józef Orliński 1200.jpg
Jakub Józef Orliński poleca "Rinalda"

A gdzie muzyka? W domu, jak opowiadał, było pianino. - Kiedy byłem dzieckiem, usłyszałem melodię, zagrałem ją, stąd odkrycie talentu, prywatne lekcje fortepianu. Choć moi rodzice myśleli o tym jako o hobby, nie o zawodzie - mówił Bassem Akiki. - Później było granie na organach w parafii, a w wieku szesnastu lat poszedłem do konserwatorium, wybrałem obój.

Idea, by zająć się dyrygenturą, była - podkreślał artysta - jak olśnienie. - To było w Libanie. Do "BBC Music Magazin" była dołączona płyta, na której znajdowały się dwa koncerty: I Koncert wiolonczelowy Dworzaka i II Koncert fortepianowy Griega. Kiedy usłyszałem wstęp do Koncertu wiolonczelowego Dworzaka, ręce same zaczęły chodzić. I wtedy widziałem, że dyrygentura to może być coś dla mnie.

Czytaj także:

Bassem Akiki, wspólnie z dyrektor Haliną Ołdakowską i dyrektorem artystycznym Mariuszem Kwietniem, będzie kierował - jako szef muzyczny - Operą Wrocławską. To właśnie w tej instytucji rozpoczęła się zresztą jego zawodowa działalność dyrygencka…


***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jakub Kukla

Gość: Gość: Bassem Akiki (dyrygent)

Data emisji: 16.10.2020

Godzina emisji: 17.30

Czytaj także

Marek Pijarowski: dyrygowanie nie polega na władzy

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 07:00
- Z jednej strony dyrygent powinien mieć ostatnie słowo, bo ktoś musi to wszystko przecież zebrać. Ale równocześnie musi to być też ostatnie słowo orkiestry, w tym znaczeniu, że orkiestra to akceptuje, szanuje moją koncepcję i to, że biorę za nią odpowiedzialność. Muszę być pewien tego, co robię, ale nie powinno mieć to nic wspólnego z tzw. władzą - mówił w Dwójce znakomity polski dyrygent.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Patrick Fournillier: dam sobie szansę na poznawanie polskiej muzyki

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2020 08:45
- Do tej pory nie miałem zbyt często okazji grywać polskiej muzyki przed publicznością. Teraz, gdy otrzymałem propozycję pracy w Warszawie, mam nadzieję, że to się zmieni. Sam dam sobie szansę na poznawanie polskiej muzyki - mówił w Programie 2 Polskiego Radia Patrick Fournillier, francuski dyrygent i nowy dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
rozwiń zwiń