Adam Ługowski powiedział, że wszystkie badania potwierdzają, że gra na instrumencie muzycznym lub śpiew mają gigantyczny wpływa na rozwój szeroko pojętego intelektu dziecka.
- Dzieci, które uczą się gry na instrumencie i ćwiczą śpiew, osiągają lepsze wyniki na egzaminach ze wszystkich przedmiotów ścisłych, czytają więcej książek, łatwiej uczą się języków obcych. Słuchanie muzyki zmienia różne emocje w człowieku - może motywować, podnosić na duchu, natomiast samo słuchanie to za mało. Największe efekty przynosi trening. Dziecko grając z nut ćwiczy koordynację pracy obu rąk, słuch i czytanie z nut. Rusza się całe ciało. Organizm otrzymuje tyle bodźców jednocześnie, że trudno porównać to do bodźców, które otrzymałby z nauki jakiegokolwiek innego przedmiotu - poinformował.
Lidia Bajkowska powiedziała, że nie trzeba od razu kupować fortepianu, by umożliwić dziecku ustawiczny rozwój.
- Teraz fortepian może być nawet w komputerze. Klawiaturę mają nawet małe keyboardy. Chodzi o te osiem klawiszy, które jak schody prowadzą do pałacu oktawy. Dziecko przez skojarzenia obrazowe, personifikacje, zabawę uczy się błyskawicznie. Słowo nuta dla dziecka nic nie znaczy. Trzeba użyć personifikacji, np. że pięciolinia to muzyczna drabina, na którą nutki wchodzą, spychają się - powiedziała w rozmowie z Romanem Czejarkiem.
Jak skutecznie użyć dzieci muzyki? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Tytuły audycji: Cztery pory roku
Prowadzi: Roman Czejarek
Gość: Lidia Bajkowska (pedagog, muzykolog, autorka książek dotyczących wuchowania muzycznego) i Adam Ługowski - portal www.edukacjamuzyczna.org
Data emisji: 15.02.2018
Godziny emisji: 10.21
abi