W niedzielę, 28 września, zapraszamy do słuchania transmisji koncertu z okazji setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika>>>
- W latach 60. i 70., gdy w Europie dominowała awangarda, taka muzyka uchodziła za dziwactwo, także na Wyspach Brytyjskich - mówił Wojciech Michniewski w rozmowie z Agatą Kwiecińską. - Andrzej żartował nawet wtedy, że jest zakazany w Polsce i w BBC - dodał.
- Co istotne, Panufnik nie komponował myśląc o emocjach, lecz o strukturze. I nie ma w tym nic dziwnego: przecież u geniuszy muzyki klasycznej i przedklasycznej ekspresja brała się właśnie z myślenia o formie. Dopiero romantyzm odwrócił tę relację - wyjaśnił gość Dwójki. - Panufnik, w przeciwieństwie do Góreckiego, Kilara czy Pendereckiego, ominął awangardę i przeszedł od razu do wartości znanych z dorobku wielkich klasyków - dodał.
Łukasz Borowicz, który nagrała dla wytwórni CPO wszystkie orkiestrowe dzieła Andrzeja Panufnika
Wyjątkową - w kontekście muzyki XX wieku - cechą dorobku Panufnika była jej wewnętrzna spójność. - Choć jego styl przez pół wieku ewoluował, to we wszystkich utworach można odnaleźć pewne stałe cechy, który pozwalają już po paru taktach rozpoznać kompozytora - zwrócił uwagę Łukasz Borowicz, który dla niemieckiej wytwórni nagrał wszystkie orkiestrowe dzieła Panufnika.
Ewa Pobłocka, dla której powstał Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika
Jeszcze głębiej owego indywidualnego rysu doszukuje się Ewa Pobłocka, z myślą o której powstał Koncert fortepianowy polsko-brytyjskiego kompozytora. - Muzyka Panufnika, choć zwykle komponowana na duże, głośne składy, przepełniona jest ciszą, której wszyscy szukamy i której jest coraz mniej w otaczającym nas zgiełku... - podsumowała.
Specjalne wydanie audycji "O wszystkim z kulturą" przygotowali Agata Kwiecińska i Michał Nowak. Setna rocznica urodzin Andrzeja Panufnika minęła 24 września.
Audycja powstała we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu "Polska Music".
mm/mk