Edvard Munch to czołowy artysta Norwegii. Jego prace zachwycają jednak na całym świecie. Imponująca liczba dzieł wynika także z tego, że przetwarzał często jeden motyw.
30:20 _PR2 (mp3) 2024_11_04-22-29-15.mp3 Marta Motyl o twórczości Edvarda Muncha (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Twórczość Muncha
Marta Motyl to historyk sztuki i autorka książki "Munch. Nie tylko Krzyk". Przedstawia w niej postać tego wybitnego artysty i podkreśla, że poza słynnym dziełem tworzył także inne wybitne obrazy. W Dwójce opowiedziała m.in. o tym, jak ewoluowała jego twórczość. - Munch wychodził od realizmu i dopiero później przez impresjonizm dotarł do skondensowanej i surowej formy pełnej emocji. Najwłaściwszym pojęciem określającym sposób wyrazu będzie ekspresjonizm - stwierdziła.
- Później rozjaśnił paletę, uspokoił formę. Tworzył obrazy z większej liczby elementów. Rozbił tę kondensację i stał się łagodniejszy. Oglądając niektóre jego obrazy, nie wierzyłam, że jest to Munch - przyznała.
Widmo obłędu
Jego twórczość swój charakter zawdzięcza dzieciństwu i życiu autora. - Był pesymistą także przez to, że w życiu dotknęły go traumy. W dzieciństwie zmarła jego matka, potem siostra. Nad jego rodziną krążyło widmo obłędu. Ojciec był niezrównoważony, jedna z jego sióstr również - wyjaśniła Marta Motyl.
🕰️🕯️ Ready for tomorrow’s festivities? Dive into the #Halloween spirit with these haunting works by Edvard Munch. 💀...
Opublikowany przez MUNCH Środa, 30 października 2024
- Uważał, że tak jak w bajkach nad kołyską są wróżki, to nad jego czuwały demony szaleństwa i śmierci. Był chorowitym chłopcem i często odpuszczał zajęcia. Nudziło mu się w domu i dlatego zaczął rysować wszystko, co miał w zasięgu wzroku - powiedziała.
Edvard Munch i norweskie muzeum
Jakość jego prac i rozpoznawalność na całym świecie spowodowały, że został doceniony w swoim rodzinnym kraju. Postanowiono stworzyć muzeum, w którym przedstawiane będą jego prace. Budynek budził jednak liczne kontrowersje. - Munch jest norweskim skarbem narodowym i wizytówką tego kraju. Wszyscy wyobrażali sobie to muzeum na swój sposób. Powstał jednak gmach, który niektórzy uważali za dość posępny. Wokół muzeum toczyła się dyskusja na całym świecie - opowiedziała Marta Motyl.
Czytaj także:
- Projektanci bronią gmachu, mówiąc, że odpowiada sztuca Muncha. Chodziło także o to, żeby przestrzeń wewnątrz nie przytłoczyła tych dzieł. Rządzi tam biel i szarość i kolory mogą się tam wybić. Z czasem jednak zauważyłam, że modnie jest być w tym muzeum - dodała.
Muzeum Muncha w Norwegii
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku
Prowadzenie: Katarzyna Sanocka
Gość: Marta Motyl (krytyk sztuki i autorka książki "Munch. Nie tylko Krzyk)
Data emisji: 4.11.2024
Godz. emisji: 22.30
dz/wmkor