Schron na poddaszu. Z wizytą w pracowni Rajmunda Ziemskiego

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2024 13:25
- Ziemski dzielił swoje życie pomiędzy tą pracownią a pracownią w Akademii Sztuk Pięknych. A ponieważ był bardzo pracowity, bardzo skoncentrowany na malowaniu, które było absolutnie jego największą pasją, to z tej pracowni praktycznie nie wychodził - mówiła w Dwójce Katarzyna Ziemska, opiekunka Historycznej Warszawskiej Pracowni Artystycznej Rajmunda Ziemskiego, przez samego artystę nazywanej schronem.
Pracownia przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie to miejsce, w którym Rajmund Ziemski spędził kilkadziesiąt lat życia
Pracownia przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie to miejsce, w którym Rajmund Ziemski spędził kilkadziesiąt lat życiaFoto: Rafał Latoszek

Rajmund Ziemski (1930-2005) to spadkobierca polskich kolorystów, uczeń Artura Nachta-Samborskiego i asystent Jana Cybisa. Był artystą niepospolitym, przepełnionym pasją, który swoją wędrówkę twórczą jako malarz realista rozpoczął w latach 50. XX wieku. Samotnik z wyboru, z każdą kolejną dekadą w swych pracach zbliżał się ku abstrakcji. 

Posłuchaj
16:08 Dwójka kwadrans 29.11.2024.mp3 Z wizytą w Historycznej Warszawskiej Pracowni Artystycznej Rajmunda Ziemskiego (Kwadrans bez muzyki/Dwójka) 

Pracownia udomowiona

W "Kwadransie bez muzyki" odwiedziliśmy Historyczną Warszawską Pracownię Artystyczną Rajmunda Ziemskiego przy Alejach Jerozolimskich. W tej zlokalizowanej na strychu przestrzeni malarz tworzył i inspirował swoich uczniów przez ponad trzy dekady.

Czytaj także:

- Ziemski przyjechał do Warszawy w 1947 roku. Rozpoczął naukę w liceum plastycznym, a potem poszedł studiować w Akademii Sztuk Pięknych. Najpierw w pracowni Nachta-Samborskiego skończył z wyróżnieniem dyplom, a następnie jako asystent Cybisa i później profesor miał na uczelni swoją pracownię malarską do 2000 roku. Na Aleje Jerozolimskie trafił w latach 70. Nie tylko tu pracował, ale też mieszkał.

Jeden tytuł - wiele znaczeń

Na odwrocie znajdujących się w pracowni obrazów wszędzie widnieje ten sam tytuł - "Pejzaż". - Ziemski od lat 60. tytułował w ten sposób wszystkie swoje obrazy. Na początku były to pejzaże bardziej realistyczne, które później przechodziły w bardziej abstrakcyjne, na końcu wręcz symboliczne. Były to pejzaże metafizyczne, metaforyczne, wewnętrzne, emocjonalne. Aż do ostatnich swoich dni wszystkie obrazy nazywał "Pejzaż" i tytułował je liczbą porządkową łamaną na rok, w którym ten obraz powstał - tłumaczyła Katarzyna Ziemska, opiekunka spuścizny malarza.

Historyczna Warszawska Pracownia Artystyczna Rajmunda Ziemskiego Historyczna Warszawska Pracownia Artystyczna Rajmunda Ziemskiego

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotowała: Katarzyna Sanocka

Gość: Katarzyna Ziemska (opiekunka Historycznej Warszawskiej Pracowni Artystycznej Rajmunda Ziemskiego)

Data emisji: 29.11.2024

Godz. emisji: 11.00

pg/dz

Czytaj także

Kapiści - nowa jakość polskiego malarstwa

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2024 07:00
Kapiści stanowili jedno z najważniejszych ugrupowań artystycznych w historii polskiej sztuki. - Byli grupą przyjaciół, którzy wbrew rozlicznym przeciwnościom postanowili zebrać fundusze i wyjechać do Paryża po naukę - mówiła w Dwójce Agnieszka Kosińska, współkuratorka wystawy "Kapiści. Sto lat!".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Edvard Munch. Autor "Krzyku" z widmem obłędu

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2024 08:53
Jego najbardziej znany obraz to "Krzyk". Jednak Edvard Munch jest autorem około 28 tysięcy dzieł sztuki. Dzięki nim możemy obserwować, jak z biegiem czasu zmieniała się jego twórczość. Naznaczało ją widmo obłędu które, jak sam twierdził, krążyło nad jego rodziną.
rozwiń zwiń