Maciej Rychły. Sztuka wymaga czułości

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2024 13:00
Pewnego dnia, Maciej Rychły porzucił karierę akademika i „ruszył w drogę, szukając spotkań i brzmień”. Przemierzył łuk Karpat, Egipt czy Grecję, zanurzał się w bezkresach dźwięków. O swojej drodze, spostrzeżeniach artysta opowiada w „Zapiskach ze współczesności”.
Maciej Rychły
Maciej RychłyFoto: PAP/ Jakub Kaczmarczyk

Ze sceny muzycznej wszedł na scenę teatralną (m.in. Teatr Pieśń Kozła / Song of the Goat Theatre i Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice).
Multiinstrumentalista, kompozytor, aranżer, pisarz i antropolog kultury wciąż rzuca świeże spojrzenie na muzykę korzeni.

Maciej Rychły
Maciej Rychły
„Zawsze mówiłem, że jestem z Poznania, jestem poznańczykiem. Ale muzyka ma tę właściwość, że jest falą – roznosi się, prowokuje nowe działania. Wystarczy wsłuchać się w tę falę i iść z nią tam, gdzie jest rezonans, tam podążać”

„Artysta niezwykły, jeden z najważniejszych dla mnie twórców muzyki" mówi o nim Tomasz Janas. Znany z łamów portalu Radiowego Centrum Kultury Ludowej krytyk muzyczny właśnie wydał książkę! „Maciej Rychły. Sztuka wymaga czułości” to zapis wnikliwych rozmów z artystą, który dostarcza wielu wspomnień twórcy Kwartetu Jorgi, znakomitego flecisty i dudziarza, muzyka współpracującego przy wielokrotnie nagradzanych spektaklach.

Książka Tomasza Janasa „Maciej Rychły. Sztuka wymaga czułości” Książka Tomasza Janasa „Maciej Rychły. Sztuka wymaga czułości”

Maciej Rychły z kontaktu z muzyczną tradycją (także wręcz z muzyczną archeologią, działami kultury materialnej i niematerialnej) wynosił zawsze wnioski oryginalne i niesztampowe. Nie interesowało go odtwarzanie zastanych form, a tworzenie nowych, własnych. Może i dlatego jego kolejne dokonania nie we wszystkich aspektach i zdaniem nie wszystkich słuchaczy dają się przyporządkować do folkowego porządku (bo nie przynależą do schematów), choć jest w nich przecież ten sam twórczy paradygmat.
Tomasz Janas o muzyce Macieja Rychłego

W audycji „Zapiski ze współczesności” jeden z pionierów polskiej sceny folkowej, podróżnik, psycholog i rekonstruktor instrumentów, dzieli się barwnymi historiami z ponad 40 lat swojej artystycznej kariery. Opowie o rodzinnej genealogii, niezwykłych miejscach dawnego Poznania, rekonstrukcji instrumentów antycznych, wyprawach na Wyspy Brytyjskie i Bałkany oraz o jednym z najbardziej niezwykłych spektakli w historii teatru w Szkocji. Poznamy także Kacpra i Ziemka – dudy towarzyszące muzykowi od blisko 50 lat.

***

Na audycję Zapiski ze współczesności od 16 do 20 grudnia o godz. 12.45 zaprasza Mateusz Dobrowolski.

Czytaj także

Szkocką muzykę ukształtował krajobraz i pogoda

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2014 17:12
- Ta muzyka daje wrażenie zakotwiczenia w gruncie, nie ma w niej tego pędu do jakiejś kulminacji, jest bardzo statyczna - mówił w Dwójce muzyk Maciej Rychły, współtwórca spektaklu z pieśniami gaelickimi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice, "Metamorfozy"

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 13:15
Druga nagroda w konkursie na Folkowy Fonorgram Roku 2000.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kwartet Jorgi

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2021 08:00
Czas na Kwartet Jorgi! Upomnieli się o niego Państwo, po tym, jak poprosiliśmy o sugestie, o jakim twórcy historii polskiego folku chcieliby Państwo usłyszeć.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka z czterech stron świata

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2022 08:00
W "Historii polskiego folku" śledzimy muzyczne dokonania poznańskich prowodyrów folku w Polsce, czyli kwartetu Jorgi. Sięgamy na półkę z płytami i wyciągami ich drugi album wydany w 1987 roku "Kwartet Jorgi"
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polski wkład w dzieje Wikingów

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2023 16:00
O tym, jaki mógł on być we wzajemnych relacjach głowią się archeolodzy i historycy. Ma on jednak także wymiar współczesny, o którym słuchamy w najnowszym odcinku "Historii polskiego folku"...
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Łużyckim traktem". Macieja Rychłego podróż do źródeł muzyki serbskiej

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 23:00
"Melodie ze Skrzypcowego Śpiewnika Krala" to  zbiór melodii ludowych z końca XVIII wieku, a wśród nich najstarszy zapis serbskiej muzyki ludowej.
rozwiń zwiń