Asmaâ Hamzaoui i marokańska gnawa na polskiej scenie

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2019 09:00
Gwiazdy 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou z Maroka, wykonujące tradycyjną muzykę gnawa, podbijają serca słuchaczy. 
Audio
  • Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou w Poranku Dwójki
Asma Hamzaoui  Bnat Timbouktou na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda LutosławskiegoFoto: Grzegorz Śledź PR

Urodzona w roku 1998 w Casablance Asmaâ Hamzaoui jest jedną z nielicznych i niewątpliwie jedną z najmłodszych wykonawczyń muzycznej tradycji gnawa. Swoją pasję i w pewnym sensie także prawo do wykonywania tej sztuki odziedziczyła po swoim ojcu – Rachidzie Hamzaoui, jednym z najbardziej znanych w Maroku maleem, mistrzów muzyki gnawa. Od najmłodszych lat uczyła się śpiewać, zgłębiała także sztukę gry na trzystrunowej guembri oraz metalowych kastanietach zwanych krakabami.

- Przełomowym elementem ich muzyki jest to, że Asmaâ - jak zauważyły w audycji jej towarzyszki - jest pierwszą, jedną z nielicznych kobiet w Maroko, która gra na guembri. To przełamanie pewnego tabu, ponieważ mogli grać tylko mężczyźni - mówiły artystki.

Guembri to prosty instrument afrykański, podobny do kory, ale nietypowy ze względu na swoją budowę. Zawsze towarzyszył obrzędom gnawa. Pojęciem gnawa określa się potomków niewolników deportowanych z Afryki Subsaharyjskiej, głównie Sahelu, do krajów Maghrebu oraz religijne bractwo Sufi w Maroku. To spadkobiercy starożytnych rytuałów i tradycji duchowych, które łączą poezję, muzykę i taniec. Ceremonie gnawa dawniej wykorzystywało się do przywoływania duchów przodków, aby odpędzać zło lub leczyć choroby psychiczne. Szczególnie interesująca wydaje się stosowana wciąż powszechnie w Maroku tzw. teoria kolorów. Muzyczne ceremonie (lilas) prowadzone są przez maalem, czyli "mistrza muzyki", który jest zarówno głównym kapłanem, jak i pieśniarzem akompaniującym sobie najczęściej grą na lutni zwanej guembri. Obecnie coraz częściej muzyka Gnawa nabiera bardziej świeckiego znaczenia – jest kojarzona z transowym stylem gry, który przez lata zarezerwowany był wyłącznie dla mężczyzn. W maju 2019 roku artystki wydały premierowy album zatytułowany "Oulad Lghaba".

Dlaczego mimo sprzeczności z tradycją Asmaâ postanowiła zająć się muzyką gnawa? Z jakiemi rytuałami i obrzędami jest ta muzyka związana dzisiaj? Między innymi o tym mówiły gwiazdy sobotniego koncertu festiwalu Nowa Tradycja.

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou

Asmaâ Hamzaoui – śpiew, guembri

Aicha Hamzaoui – śpiew, krakaby

Soukaina Elmeliji – śpiew, krakaby

Lamgammah Hind – śpiew, krakaby

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Goście: Asmaâ Hamzaoui, Aicha Hamzaoui, Soukaina Elmeliji, Lamgammah Hind

Data emisji: 18.05.2019

Godzina emisji: 9.25

at