XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny
18:00 2021_10_11 12_29_08_audycja_okolicznościowa.mp3 3 dzień II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - podsumowanie porannej sesji (Dwójka)
24:56 II etap sesja poranna cz2. Konkurs Chopinowski 11 październik 2021 14_50_31.mp3 3 dzień II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - podsumowanie porannej sesji cz.2. (Dwójka)
05:13 Adam Harasiewicz o Konkursie Chopinowskim z 1955 roku 11 październik 2021 14_45_17.mp3 Archiwalne wspomnienia Adama Harasiewicza o Konkursie Chopinowskim z 1955 roku (Dwójka)
Występ reprezentantki Włoch Michelle Candotti mogliśmy oglądać w poniedziałek (11.10) w porannej sesji przesłuchań II etapu. W jej wykonaniu zabrzmiała m.in. Fantazja f-moll, która, zdaniem Andrzeja Sułka, ujmowała swoją koncepcją.
- Dramatyczny kontrast lento sostenuto, hipnotyczne wprowadzenie tego odcinka. Czasem troszkę nerwowego pośpiechu wkradało się tam, gdzie jest acelerando, w takich oktawowych pochodach. Również bardzo dobry Nokturn f-moll. Brakowało mi jednak polotu i rozmachu w Walcu Es-dur - podkreślił redaktor Dwójki.
- Walc mnie trochę dziwi, bo myślałem, że jest to taki idiom przyswojony całej kulturze. Nie jest to przecież jakiś specyficznie polski taniec, a tu psikus - dodał Andrzej Sułek. - Zastanawiam się, czy to jest tak, że walc stał się kompletnie niemodny i abstrakcyjny, więc młodzi ludzie nie wiedzą, o co w tym tańcu chodzi, czy po prostu jest tak przefiltrowany przez współczesną wrażliwość, że zatraca swój charakter. Na pewno nie jest to ten Grande Valse Brillante, o którym śpiewała Ewa Demarczyk.
Michelle Candotti w II etapie XVIII Konkursu Chopinowskiego:
[YouTube Programu 2 Polskiego Radia]
Trzeciego dnia II etapu mogliśmy wysłuchać również jednego z reprezentantów Chińskiego Tajpej Kai-Min Changa. Zdaniem naszych komentatorów, pianista został lepiej zapamiętany z I etapu m.in. ze względu na ciekawie ułożony program.
- Pamiętam jego Etiudę e-moll, zagraną z poczuciem humoru i przymrużeniem oka, aż się do niego uśmiechałem. To była jedna z postaci I etapu, która ciepło zapisała się w mojej pamięci. Tym razem jednak nie był w dobrej formie - podsumował Andrzej Sułek. - To był recital, w którym było dużo obcych dźwięków, jakaś nerwowość i zabałaganienie.
- Ja czuję tutaj rękę Đặng Thái Sơna - zauważył Marcin Majchrowski. - Jeżeli porównamy to wykonanie z tym, co wczoraj zagrał J J Jun Li Bui, który też miał w swoim repertuarze Fantazję f-moll, to ogólne kształty i afekty poszczególnych epizodów tej fantazji, np. niepuszczany pedał w adagio sostenuto, to są cechy dystynktywne szkoły Đặng Thái Sơna. I bardzo podobnie brzmiało to dzisiaj.
Federico Gad Crema po występie
[YouTube Programu 2 Polskiego Radia]
Podczas porannej sesji kolejnego dnia przesłuchań zaprezentowali się również: Xuehong Chen, Hyounglok Choi, Federico Gad Crema i Alberto Ferro.
Zobacz występ pianistów:
[YouTube NIFC]
***
Prowadzenie: Klaudia Baranowska, Andrzej Sułek, Marcin Majchrowski
Data emisji: 11.10.2021
Godzina emisji: 12.30 i 15.00
.