"Hołd dla Kieślowskiego" na Festiwalu w sudeckim Sokołowsku

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2022 10:00
- Dla mnie Krzysztof Kieślowski to człowiek filozofii dialogu, który uczy nas akceptacji drugiej osoby. Na początku wydaje się nam inna niż my, ale okazuje się, że mamy te same bolączki, marzenia, rozterki. Z jego filozofii zaczerpnęliśmy hasło "Kino Interwencji", chodzi o uważne patrzenie na drugiego człowieka, a to szczególna potrzeba współczesności - mówiła na antenie Dwójki Diana Dąbrowska, dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Hommage à Kieślowski" w Sokołowsku.
Plakat 11. Festiwalu Hommage  Kieślowski w Sokołowsku
Plakat 11. Festiwalu Hommage à Kieślowski w SokołowskuFoto: materiały promocyjne
  • "Kino Interwencji" - pod tym hasłem przebiegać będzie rozpoczynający się 26 sierpnia w Sokołowsku Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Hommage à Kieślowski".
  • O szczegółach rozmawialiśmy z Dianą Dąbrowską - dyrektorką artystyczną festiwalu.

Pragniemy skupić się na kinie, które zostawia w widzach ślad i nie pozwala o sobie zapomnieć długo po zakończeniu seansu. Kinie, które otwiera widzów na empatię i potrzebę solidarności - zaznaczają organizatorzy wydarzenia.

Festiwal jako pejzaż emocjonalny

Diana Dąbrowska mówiła o łączeniu pracy dyrektora festiwalu i krytyka filmowego. - Tworzenie programu festiwalu to rozwijanie tego, o czym pisałabym jako krytyk. Te filmy prezentują to, w co wierzę, to jakiś rodzaj pejzażu emocjonalnego. Mam wrażenie, że w pewnym momencie mojego życia ten festiwal do mnie przyszedł. W filmach Kieślowskiego z czasem zaczęłam odkrywać różne ich aspekty - stwierdziła. 

Kino ma zmieniać naszą wrażliwość

Dodała, że nazwa festiwalu jest zobowiązująca. - Dobierając program, staram się, aby to było spójne z tym, co widzę u Kieślowskiego, czytam w jego autobiografii. Jego twórczość to pewna platforma wartości, idei i znaczeń. Kino może dokonywać zmian w ludzkiej wrażliwości, świadomości obywatelskiej. Co roku szukamy czegoś, co zaskoczy naszą publiczność - powiedziała.


Posłuchaj
15:55 2022_08_26 09_31_56_Dwojka_Poranek_Dwojki.mp3 "Krzysztof Kieślowski umiał uważnie patrzeć na drugiego człowieka". Diana Dąbrowska o festiwalu "Hommage à Kieślowski" w Sokołowsku (Poranek Dwójki)

 

Społeczne filmy Carli Simón

Ważne miejsce na tegorocznym festiwalu zajmą filmy hiszpańskie. - Próbujemy to kino odkrywać z mniej znanej strony, dlatego sięgamy po filmy Carli Simón. Do momentu otrzymania nagrody Złotego Niedźwiedzia na Berlinale nie była znaną postacią filmowego świata. Będzie można zobaczyć ten nagrodzony film, ale także filmy krótkometrażowe, które w Polsce wcześniej nie były pokazywane. To dowód społecznego zainteresowania Carli Simón, jest to kino wierzące w rzeczywistość, często bohaterami jej filmów są dzieci. Opowiada prosto, ale skutecznie - podkreśliła Diana Dąbrowska.

Ważny głos debiutantów

W sekcji "Nowe kino polskie" będzie można obejrzeć fabuły i dokumenty. - Forma dokumentalna była ważna dla Krzysztofa Kieślowskiego. Ta sekcja pozwala nam na spotkania filmowe, na nie czekają mieszkańcy i osoby, które do Sokołowska przyjeżdżają. Pokazujemy filmy debiutantów, stawiamy na głosy, które prezentują coś nowego - mówiła.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Roch Siciński

Gość: Diana Dąbrowska (dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Hommage à Kieślowski" w Sokołowsku)

Data emisji: 26.08.2022

Godzina emisji: 9.30

mo

Czytaj także

Krzysztof Kieślowski: nie mam recepty na życie. W nas samych są rzeczy dobre, ale też dużo jest tych przykrych

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2024 06:00
Był jednym z najbardziej uhonorowanych polskich reżyserów na świecie. Nagradzany na największych i najważniejszych filmowych festiwalach w Europie, nominowany do Oscara. Krzysztof Kieślowski zmarł 28 lat temu, 13 marca 1996 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Kieślowski - reżyser życia. Filmy, które musisz zobaczyć

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2024 05:55
83 lata temu, 27 czerwca 1941 roku, urodził się reżyser i scenarzysta filmowy, Krzysztof Kieślowski. W swojej twórczości przeszedł od mocnego zaangażowania w dokument, poprzez kino moralnego niepokoju aż do europejskiego kina psychologicznego.
rozwiń zwiń