Laila Shawa. Palestynka, artystka, edukatorka

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2025 13:13
- Historia Laili Shawy związana była z Gazą, z Palestyną, a jednocześnie jej twórczość splata się z bardzo istotnymi nazwiskami i zjawiskami europejskiej historii sztuki XX wieku - mówił w "Poranku Dwójki" Jakub Gawkowski, kurator wystawy "Laila Shawa. W środku raju" w Traffostacji Sztuki w Szczecinie.
Laila Shawa (1940-2022) w swojej sztuce łączy krytyczną wnikliwość i polityczne zaangażowanie z błyskotliwym, transkulturowym językiem wizualnym
Laila Shawa (1940-2022) w swojej sztuce łączy krytyczną wnikliwość i polityczne zaangażowanie z błyskotliwym, transkulturowym językiem wizualnymFoto: John Stillwell/PAP/PA

>>> Wejdź na podcasty.polskieradio.pl i posłuchaj audycji

Laila Shawa (1940-2022) to artystka pochodząca z palestyńskiej Gazy, której życie splotło się również z Kairem, Bejrutem, Rzymem, Londynem i Salzburgiem. Sztuka była sposobem zabierania przez nią głosu - głosu ukształtowanego zarówno przez osobistą drogę, jak i zbiorowe doświadczenie narodu palestyńskiego.

Sztuka w stylu Islamo-pop

Po studiach w Europie Laila Shawa wróciła do Gazy. Pracowała m.in. jako edukatorka. To ważna część jej biografii. - Z jednej strony realizowała ona własną sztukę, malowała, a w późniejszym okresie tworzyła także grafiki i instalacje, a po powrocie do Palestyny była także zaangażowana w różne inicjatywy oparte na edukacji. Najpierw pracowała w obozach dla uchodźców, a następnie, przez 10 lat, była zaangażowana w tworzenie centrum kultury w Gazie, które nosiło imię jej ojca - tłumaczył Jakub Gawkowski.

Czytaj także:

Laila Shawa w swojej sztuce łączyła krytyczną wnikliwość i polityczne zaangażowanie z błyskotliwym, transkulturowym językiem wizualnym. Ornament islamski spotkał się w jej pracach z zachodnim pop-artem, a kaligrafia sąsiaduje z graffiti. Jej charakterystyczny język artystyczny - niekiedy określany mianem Islamo-pop - wykorzystuje formy odziedziczone z różnych tradycji, by obnażać ukryte układy władzy, które przekraczają granice kultur i państw.

Laila Shawa w Traffostacji Sztuki

Wraz z wystawą "Laila Shawa. W środku raju" prace artystki powracają do Polski, gdzie po raz pierwszy pokazano je w 1980 roku w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych w Warszawie (obecna Zachęta) na wystawie malarstwa palestyńskiego. Wernisaż nowej ekspozycji w szczecińskiej Traffostacji Sztuki odbędzie się w czwartek 6 listopada. Wydarzenie potrwa do 15 lutego 2026 roku.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Marcin Pesta

Gość: Jakub Gawkowski (kurator wystawy "Laila Shawa. W środku raju")

Data emisji: 5.11.2025

Godz. emisji: 8.35

pg

Czytaj także

Muzeum Śląskie. Jura Krakowsko-Częstochowska pokazana z perspektywy kulturowej

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2025 12:19
- Sztuka, a także architektura i szeroko rozumiane projektowanie artystyczne stanowią serce, sedno naszej ekspozycji - mówił w audycji "Wybieram Dwójkę" dr Michał Burdziński - kurator wystawy "Jura. Kraina bez końca", którą można oglądać w Muzeum Śląskim w Katowicach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gdy Abakanowicz spotyka Zygmunta Augusta. Tkaniny XX wieku wśród XVI-wiecznych arrasów

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2025 12:20
Wystawa "Abakanowicz. Bez reguł. Arrasy i abakany na Wawelu" to ekspozycja w Sali Senatorskiej Zamku Królewskiego na Wawelu, gdzie słynne tkaniny Magdaleny Abakanowicz oglądać można tuż obok bezcennych arrasów z kolekcji Zygmunta Augusta.
rozwiń zwiń