- Klimt był kobieciarzem, ale też bardzo dbał o dyskrecję - mówił historyczka sztuki, nawiązując do sugestii o romansie znakomitego malarza i Adeli Bloch-Bauer. - Jego portrety ujawniają ogromną fascynację kobietami. To istoty wspaniałe, potężne, ale też okrutne i niszczycielskie - wyjaśniała dr Grażyna Bastek.
Takiemu sposobowi portretowania sprzyjały techniki stosowane przez Klimta w jego "złotym okresie". Portret Adeli Bloch-Bauer składa się z namalowanych odsłoniętych części ciała oraz wyklejonych złotymi i srebrnymi foliami elementów ubioru i otoczenia.
Równie niezwykła co sam obraz jest jego historia (opowiedziana m.in. w goszczącym na polskich ekranach filmie "Złota dama"). Po Anschlussie Austrii zaborczy naziści nieświadomie spełnili ostatnią wolę Adeli Bloch-Bauer, co nie do końca spodobało się jednak jej spadkobiercom...
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadzi: Michał Montowski
Gość: dr.Grażyna Bastek
Data emisji: 7.06.2015
Godzina emisji: 10.30
mm/jp